Wszystkie artykuły » Tworzenie stron internetowych » Aspekty techniczne » Mobilna wersja strony czy może wystarczy responsywność?

Mobilna wersja strony czy może wystarczy responsywność?

W ostatnich latach można zaobserwować duży wzrost liczby użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Strony powinny być więc dostosowane do urządzeń przenośnych. Najpopularniejszymi rozwiązaniami są strony mobilne i responsywne.

Która strona będzie lepsza? Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, niezbędna jest szczegółowa analiza sytuacji danego serwisu. Pod względem funkcjonalności i sposobu wykonania pomiędzy stronami jest duża różnica. Jedno jest pewne – koniecznością jest, by była to strona mobilna w znaczeniu strony dostosowanej do urządzeń mobilnych, nie tylko za sprawą mobile-first indexing (pierwszeństwo w wyświetlaniu wyników mobilnych w Google), ale również ze względów praktycznych: jeśli strona wymusza uporczywe przesuwanie ekranu, użytkownik po prostu nie będzie korzystał z naszej witryny.

Strona mobilna

Stronę mobilną tworzy się wyłącznie pod kątem użytkowników urządzeń przenośnych, czyli smartfonów i tabletów. Z technicznego punktu widzenia jest to zupełnie odrębna strona od wersji standardowej (desktopowej), posiada własny adres url w domenie przeznaczonej dla stron mobilnych, np. m.nazwa.pl, w domenie .mobi (nazwa.mobi) lub posiada w swoim adresie, po domenie głównej, oznaczenie „m”, „mobi (www.nazwa.pl/m/….). Zwykle ma inną grafikę, sposób nawigowania i treści. Jest wersją serwisu pozbawioną elementów, które długo się wczytują. Prawidłowo skonfigurowana powinna się ładować automatycznie po rozpoznaniu, że użytkownik korzysta z urządzenia przenośnego.

Zalety strony mobilnej:

  • dostosowanie treści i nawigacji do wersji mobilnej
  • szybkie wdrożenie

 

Wady strony mobilnej:

  • aktualizacja treści w dwóch osobnych panelach CMS
  • dwa oddzielne kody śledzenia Google Analytics
  • konieczność poprawnego skonfigurowania przekierowań ze strony desktopowej i odwrotnie
  • konieczność optymalizacji i pozycjonowania dwóch stron

 

Strona responsywna

Strona responsywna na bieżąco dostosowuje się do rozdzielczości i rozmiaru ekranu. Jej wygląd, nawigacja oraz zawartość dopasowują się, by treść była jak najlepiej widoczna. Niezależnie od urządzenia, z którego korzysta użytkownik (desktop lub przenośne) adres url jest zawsze ten sam. Właściwie to ta sama strona, tylko inaczej wyświetlona.

 

Zalety strony responsywnej:

  • jeden panel CMS do aktualizacji
  • dopasowanie do różnych urządzeń
  • wersja bardziej przyjazna SEO
  • jeden adres url niezależnie od urządzenia
  • jeden kod śledzenia Google Analytics

 

Wady strony responsywnej:

  • dłuższy czas ładowania strony (w porównaniu do wersji mobilnej strony)
  • dłuższy czas realizacji i wyższy koszt stworzenia niż strony mobilnej

 

Strona mobilna jest dobrym rozwiązaniem dla posiadaczy stron, którzy chcą przyciągnąć użytkowników mobilnych, ale nie planują w najbliższym czasie gruntownej przebudowy swojego serwisu. Stronę responsywną z kolei warto przewidzieć przy wdrażaniu nowej wersji strony. Będzie też przydatna właścicielom rozbudowanych, dynamicznych serwisów, gdzie konieczność korzystania z dwóch odrębnych paneli jest uciążliwa.

Jeżeli chcemy dotrzeć do użytkowników mobilnych, których liczba wciąż wzrasta i obecnie generują ruch zbliżony do użytkowników desktopowych, musimy koniecznie zainwestować w mobilną lub responsywną wersję strony. Więcej argumentów przemawia za tą drugą wersją – trudniejszą do wdrożenia, ale bardziej perspektywiczną.