Wszystkie artykuły » Słownik webmastera » Marketing automation

Marketing automation

Marketing automation (inaczej automatyzacja marketingu) to prowadzenie działań marketingowych z wykorzystaniem specjalnego, dedykowanego oprogramowania oraz narzędzi przeznaczonych do zbierania i przetwarzania informacji na temat klientów, wspierających analizę danych, planowanie publikacji contentu i automatyzacji interakcji z odbiorcami, dzięki czemu przyczynia się do udoskonalania procesów sprzedażowych, content marketingowych i reklamowych. Jednak jej głównym celem jest przede wszystkim zwiększenie zysków sprzedażowych.

Marketing automation dostarcza wielu cennych informacji na temat odbiorców. Bez stworzonej bazy i dobrze przeprowadzonej analizy odbiorców, bez sprofilowanych modeli ich zachowań i reakcyjnych scenariuszy działania, nie ma możliwości przeprowadzania zarówno efektywnych kampanii marketingowych, jak i wprowadzenia sprawnej automatyzacji marketingu. Opiera się ona o dane przetwarzane w dużych ilościach oraz o sprawną implementację w systemie funkcjonowania firmy. Oprogramowanie, które można wykorzystać w marketing automation, synchronizuje się z innymi systemami, np. narzędziami służącymi do zarządzania relacjami z klientami.

Automatyzacja marketingu przyczynia się do tego, że kampanie reklamowe są prowadzone bardziej szczegółowo, a zebrane dane stwarzają możliwości targetowania i profilowania danych przekazów do wybranych grup odbiorców czy klientów. Ułatwia również docieranie do potencjalnych użytkowników (m.in. poprzez zaplanowanie publikacji contentu bądź wysyłki newsletterów o określonych godzinach), a także generowanie leadów sprzedażowych.

Takie rozwiązanie sprawdzi się w każdym biznesie internetowym, ponieważ pozwala szczegółowo zaplanować komunikację z odbiorcami, pomaga w rozbudowaniu bazy demograficznych oraz behawioralnych danych klientów (m.in. kto otworzył mailing, ilu odbiorców kliknęło w linki do oferty sprzedażowej, ile osób w ogóle zlekceważyło wiadomość). Dzięki temu nadawca tworzy obraz klienta, a znajomość jego preferencji i potrzeb to podstawa sukcesu.

Najważniejsze funkcje marketing automation:

  • tworzenie list e-mailingowych i baz danych klientów;
  • monitoring i analiza wielu istotnych czynników, tj. preferencji i zachowania użytkowników odwiedzających daną stronę www;
  • segmentacja odbiorców m.in. pod względem zainteresowań, danych demograficznych;
  • automatyczne tworzenie przekazów uwzględniających dane wynikające z powyższych analiz;
  • tworzenie i wysyłka newsletterów umożliwiających późniejszą pełną analizę;
  • analiza reakcji odbiorców newsletterów (współczynnik otwarć i odrzuceń, współczynnik klikalności zawartych w nim linków).

 

Najważniejsze możliwości automatyzacji marketingu:

  • segmentacja kontaktów i wysyłek newsletterów;
  • automatyczne wysyłanie newsletterów;
  • dynamiczne formularze kontaktowe na stronie www i wiadomości które są przekazywane prosto do platformy automatyzacji marketingu;
  • dynamiczne ramki z propozycją wybranych produktów na stronie www w oparciu o uzyskane wcześniej dane;
  • monit o porzuconym koszyku bądź niedokończonej transakcji;
  • automatyzacja obsługi i komunikacji posprzedażowej;
  • planowanie publikacji contentu;
  • automatyczny dobór kanałów komunikacji.

 

Automatyzacja marketingu to inwestycja o bardzo dużej wadze. Przyczynia się nie tylko do skutecznej konwersji leadów, ale również oszczędności czasu i zwiększenia zysków ze sprzedaży. Jest więc niezbędna w każdym chcącym się rozwijać biznesie.