Rich snippets

Rich snippets to inaczej rozszerzone opisy stron internetowych, wyświetlane w wynikach Google. To element każdego wyniku wyszukiwania dla danej frazy, która znajduje się pomiędzy tytułem i adresem strony w kodzie strony.

Rich snippets wyświetlane są na podstawie informacji umieszczonych na stronie za pomocą jednego z czterech formatów: mikrodane, mikroformaty, RDFa lub JSON-LD. Dzięki tym dodatkowymi informacjom zawartym w kodzie HTML roboty wyszukiwarek mogą lepiej zinterpretować zawartość strony internetowej, Google odnaleźć na stronie i wyświetlić niektóre elementy w wynikach wyszukiwania takie jak: cena, czy dostępność.

Snippety są wdrażane m.in. w sklepach internetowych. Dzięki rich snippets dodatkowe informacje (np. w postaci gwiazdek, miniatury zdjęcia czy dodatkowych informacji o autorze) wyświetlają się nie tylko na stronie produktowej danego artykułu, lecz również w wynikach wyszukania w Google. Najczęściej można je spotkać przy wynikach związanych z produktami, wydarzeniami czy przepisami. Poza typowymi elementami, takimi jak tytuł i opis strony, mogą zawierać wiele innych dodatkowych elementów, takich jak np. cena, dostępność produktu, średni poziom oceny danej usługi, produktu czy artykułu, liczba opinii, zdjęcia, czy data i miejsce wydarzenia.

Rich snippets pełnią nie tylko funkcję informacyjną. Dodatkowe elementy w wynikach wyszukiwania pełnią funkcję wyróżnienia – zwracają uwagę użytkowników, co może przełożyć się na poprawę czynników behawioralnych, w tym lepszy CTR (współczynnik klikalności), a tym samym na zwiększenie ruchu na stronie, szczególnie jeśli konkurencja nie stosuje opisów rozszerzonych do oznaczania treści strony. Pozwoli również na poprawę pozycji słów kluczowych w wynikach wyszukiwania, szczególnie z zakresu long tail. Elementy tego typu mogą ponadto wypłynąć na uwiarygodnienie oferty sprzedającego.

Implementacja i walidacja

Wdrożenie rich snippets nie jest skomplikowane. Proces implementacji jest opisany w sekcji Wskazówki dla webmasterów Google. Pomocny może być również serwis Schema.org, w którym można znaleźć wszystkie etykiety danych strukturalnych opracowane wspólnie przez Google, Bing i Yahoo.

Schematy danych można wdrożyć korzystając z jednej z wielu istniejących metod. W przypadku takich CMS-ów jak WordPress, Joomla, Presta, Shopify, itp. istnieje sporo narzędzi i wtyczek umożliwiających wdrożenie rich snippets bez umiejętności programistycznych, czy znajomości kodu html. Przede wszystkim istotne jest, by rich snippets zaimplementować poprawnie w kodzie strony. Niepoprawne wdrożenie snippetów może zaszkodzić pozycji strony. Zgodnie z wytycznymi w jednym serwisie należy używać tylko jednej metody oznaczania zawartości strony danymi strukturalnymi.

Do walidacji danych strukturalnych można wykorzystać dostępne narzędzia: Structured Data Testing Tool lub Rich Snippets Testing Tool. Pozwolą one wyłapać i poprawić wszelkie błędy.

Fragmenty rozszerzone mogą nie być widoczne w wynikach wyszukiwania od razu, mimo istniejącego formularza zgłoszeniowego, często pojawiają się w SERPach z pewnym opóźnieniem, istotna jest również ocena serwisu przez wyszukiwarkę oraz poprawna implementacja. Ewentualne błędy będą także raportowane w Google Webmaster Tools (Search Console).