Wszystkie artykuły » Tworzenie stron internetowych » Prowadzenie strony internetowej » Wykorzystywanie plików cookies na stronie

Wykorzystywanie plików cookies na stronie

copywriting

Po wejściu większość stron internetowych pojawia się (a przynajmniej, zgodnie z prawem, powinien się pojawić) komunikat mówiący o tym, że witryna wykorzystuje pliki cookies. Czym dokładnie są cookies oraz dlaczego pojawia się taka informacja?

Co to są pliki cookies?

Tłumacząc z angielskiego, cookie oznacza ciastko. Stąd nazwa cookies, czyli drobne informacje wysyłane przez odwiedzany serwis internetowy i zapisywane na urządzeniu, z którego użytkownik korzystał podczas odwiedzin na danej stronie internetowej. Cookies to w rzeczywistości szereg cyfr oraz liter, w których znajdują się zakodowane takie dane jak m.in. data wizyty na danej stronie internetowej, adres IP czy dane niezbędne do autoryzacji podczas logowania (login, hasło) do poczty lub do serwisu społecznościowego. To właśnie dzięki tym informacjom strony mogą działać prawidłowo i rozpoznawać użytkowników, wykorzystując zapisane w pamięci dane. Warto jednak podkreślić, że dane w plikach cookies nie są danymi osobowymi, są bowiem całkowicie anonimowe. Nie są też w żadnym stopniu szkodliwe dla urządzenia ani możliwe do przechwycenia przez osoby trzecie.

Podstawowym zadaniem cookies jest zarejestrowanie faktu, że użytkownik odwiedził stronę. Ciasteczka zapamiętują również preferencje użytkownika, przez co strona jest spersonalizowana. Dzięki plikom cookies strona może również zapamiętywać dane potrzebne do logowania, więc nie trzeba za każdym razem wpisywać loginu i hasła.

Jak cookies można wykorzystać w marketingu online?

Te małe dane, które są zbierane od internautów są bardzo przydatne dla właścicieli stron internetowych. Dzięki nim można przeanalizować działalność użytkowników w sieci, a także zrozumieć sposób korzystania z serwisów. Jest to przydatne głównie w przypadku sklepów internetowych, ponieważ na podstawie cookies można sprawdzić, jakie produkty oglądał klient, jak długo przebywał na stronie, a także o jakiej porze odwiedził witrynę. Dzięki plikom cookies strona pamięta, jakie towary klient dodał do koszyka, potrafi również zapamiętać jego lokalizację. Można także określić, w jaki sposób trafił on na stronę np. czy jest to wejście bezpośrednie, z wyszukiwarki, z reklamy czy z innego portalu.

Pliki cookies zapamiętują również preferencje użytkownika. Na tej podstawie marketingowcy mogą przeanalizować dostępne informacje i przygotować kampanię reklamową w oparciu o preferencje potencjalnego klienta, przez co strony wyświetlają produkty, które mogą się spodobać użytkownikowi.

Pliki cookies są obecnie powszechnie wykorzystywane, a większość użytkowników zgadza się na ich przetwarzanie. Jednak pojawiły się również i kontrowersje, ponieważ zaczęto krytykować zbieranie informacji na temat internautów. Oczywiście można nie wyrazić zgody na zapisywanie cookies, jednak wtedy korzystanie z niektórych stron może nie być możliwe – np. w przypadku w przypadku stron wymagających logowania. Co prawda najpopularniejsze przeglądarki internetowe dają możliwość zarządzać ciasteczkami, jednak i w tym przypadku efektem może być to, że korzystanie z niektórych funkcji może być utrudnione.