Wszystkie artykuły » Tworzenie stron internetowych » Jak wybrać fonty na stronę internetową?

Jak wybrać fonty na stronę internetową?

Grafika 2D - mężczyzna z pędzlem na wielkiej planszy projektuje literkę A, obok kobieta z torbą na zakupy, druga kobieta siedzi na ławce w kształcie wielkiego ołówka

Wygląd, czytelność i funkcjonalność to trzy aspekty, o które trzeba szczególnie zadbać, gdy tworzymy nową stronę internetową. Fonty, czyli czcionka lub krój liter, łączy się zarówno z estetyką, jak i czytelnością strony. Dlatego właśnie wyboru liter, które pojawiają się na naszej witrynie nie można pozostawić przypadkowi. Dziś zastanowimy się, jak wybrać perfekcyjne fonty, czyli połączyć naszą wizję z wygodą użytkownika, tak by chciał do nas wracać.

Typowy znaczy zły?

Szukanie oryginalności za wszelką cenę może zemścić się na wygodzie użytkowania naszej strony. Stawiając ją na pierwszym miejscu musimy wiedzieć, że wybór typowego kroju czcionki może wyjść witrynie na dobre. Dlaczego? Przede wszystkim internauci są do nich przyzwyczajeni, dzięki czemu szybciej poczują się znajomo w nowej przestrzeni, jaką jest nasza witryna. Po drugie, z popularnymi czcionkami jest mniej problemów technicznych, a zapisana w nich treść łatwiej daje się przenieść na inne urządzenia, w tym mobilne. Właśnie dlatego wielu popularnych projektantów stron internetowych korzysta z klasycznych rozwiązań dobierając fonty.

Zawsze możemy myśleć, że nasza strona jest na tyle niezwykła i oryginalna, że potrzebuje wyjątkowego wyglądu. Klimatyczna, dziwna lub ekstrawagancka czcionka może wydawać się wtedy doskonałym dopełnieniem przemyślanej stylistyki. Na dłuższą metę jednak tego typu rozwiązania męczą czytelników i sprawiają, że rzadziej odwiedzają oni naszą stronę. Szukanie oryginalności i sposobu na wyróżnienie się nie jest oczywiście niczym złym, jednak lepiej robić to za pomocą unikalnej treści lub autorskich zdjęć, które przykują uwagę naszych obserwujących na dłużej i sprawią, że ruch na witrynie będzie bardziej owocny.

Kto będzie to czytał?

Wygląd strony trzeba dopasować do naszego targetu. To jedna z podstawowych zasad skuteczności marketingowej. Jednak nawet jeśli nasza strona nie będzie służyła celom sprzedażowym, warto dostosować jej wygląd do czytelników czy odwiedzających, których chcemy u siebie zatrzymać. Jeśli więc skupiamy się na osobach młodych- dobrze wybrać nowoczesny krój liter. I dobrze, gdyby dodatkowo łatwo konwertował się on na inne urządzenia, w tym te mobilne. Jeśli nasza strona ma służyć osobom o specjalnych potrzebach, wielkość liter powinna być do tego dopasowana. Na przykład być odpowiednia dla osób niedowidzących.

O tym, czy czcionka została odpowiednio dobrana, najczęściej decydują względy techniczne. Profesjonalni projektanci doskonale wiedzą, że jeśli strona ma być tłumaczona na wiele języków, pozostaje niewiele miejsca na eksperymenty z krojem pisma. Jak już wspominaliśmy estetyka jest ważna, ale to jak korzysta się z naszej strony internetowej będzie decydujące dla jej popularności. Nim podejmiemy ostateczną decyzję warto zastanowić się dla kogo i po co tworzymy nasze miejsce w sieci i jak jego wygląd może ułatwić osiągnięcie tych celów.