Wszystkie artykuły » Aktualności » Optymalizacja stron (wytyczne na 2019 rok)

Optymalizacja stron (wytyczne na 2019 rok)

seo trendy 2019

Jakie trendy w optymalizacji stron będą obowiązywać w 2019 roku?

Strony mobilne

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych to dziś nie trend, a po prostu wymagany standard. Obecnie większość użytkowników przegląda strony właśnie mobilnie, poza tym w 2018 wreszcie zagościło na dobre długo zapowiadane mobile first. Zatem dostosowanie witryny do mobilnych użytkowników może wpłynąć na jej pozycję w wyszukiwarce. Nie można również zapomnieć o dobrych praktykach podczas tworzenia stron responsywnych.

Bezpieczne przesyłanie danych

Nacisk na bezpieczeństwo w internecie jest widoczny od dłuższego czasu. Od 2018 roku strony nieposiadające certyfikatu SSL (który zapewnia szyfrowane połączenie ze stroną i zabezpiecza przed przechwyceniem wpisywanych danych, np. haseł, czy numerów kart) są oznaczane przez przeglądarki jako niezabezpieczone.

Z pewnością użytkownik mniej chętnie będzie odwiedzał niezabezpieczone strony. Poza tym bez SSL pozycje mogą spadać – wzrasta współczynnik odrzuceń, spada czas na stronie, a dla algorytmów to znak, że strona jest mało wartościowa.

Schema

Uporządkowanie danych jest istotne z punktu widzenia ilości stron, które muszą przeanalizować roboty wyszukiwarek. Można to zrobić za pomocą narzędzia do strukturyzowania danych na stronie. Ta prosta czynność pozwoli algorytmowi pozyskać kluczowe informacje z witryny, co może sprzyjać pojawieniu się strony na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania, a może nawet na pozycji zerowej jako featured snippet (co potwierdza badanie GetStat). Choć wyjątkiem jest tu Wikipedia, która nie stosuje Schemy, a mimo to ma najwięcej featured snippet.

Dobre treści

Algorytm Google określa jakość strony między innymi na podstawie treści, zatem wartościowa treść jest jednym z głównych czynników wpływających na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Strony posiadające lepszy, szerszy opis, odpowiadające na konkretne pytania i dające wartościowe odpowiedzi i używające sporo słów powiązanych semantycznie znajdą się wyżej w wynikach wyszukiwania niż takie, które opisują temat zdawkowo.

UX

User experience to sposób rozmieszczenia elementów i treści sprawiający, że korzystanie z witryny jest wygodne, szybkie, proste w obsłudze i przyjemnie.

Waga UX jest ewidentnie doceniana przez Google, które premiuje lepszymi pozycjami strony ocenione jako szybkie (z korzystnym Page Speed) i intuicyjne.

W 2019 roku obligatoryjne będzie również udoskonalenie czytelności i kompozycji treści (nagłówki, paragrafy), linków wewnętrznych i wartościowych tekstów. Nie można zapomnieć o zastosowaniu tych samych wytycznych w przypadku mobilnej wersji strony.

Wyszukiwanie głosowe

Zakupy mobilne są coraz bardziej popularne. Warto zatem umożliwić klientom głosowe wyszukiwanie produktów. Pomocna w tym będzie odpowiednio zoptymalizowana baza pytań. Jednak warto pamiętać, że w przypadku wyszukiwania głosowego użytkownicy formułują swoje zapytania inaczej niż w przypadku wyszukiwania tekstowego – są one raczej w formie pełnych zdań niż zbitek pojedynczych słów kluczowych.

Tylko dobre linki

Link building wciąż jest podstawą pozycjonowania sklepów i platform e-commerce, jednak trzeba będzie nieco zmienić metody pozyskiwania linków. W 2019 roku lepiej skoncentrować działania na pozyskiwaniu autentycznych linków polecających z blogów i stron z podobnym tematycznie contentem. Posty gościnne czy cytowanie treści są dobrym sposobem na zdobywanie linków.

Na wzrosty mogą liczyć strony z wartościowymi linkami i treściami w wynikach wyszukiwania. Kilka linków ze stron o wysokim autorytecie lepiej przełoży się na wyższe pozycję w wynikach wyszukiwania niż hurtowe ilość ze słabych zapleczówek.

Zatem w 2019 roku dostosowanie do urządzeń mobilnych, bezpieczeństwo danych, intuicyjny interfejs strony, szybkość wczytywania i dobre linki powinny sprzyjać lepszym pozycjom. Black-hatowe zagrywki mogą się źle skończyć.