Wszystkie artykuły » Słownik webmastera » Co to jest social media marketing?

Co to jest social media marketing?

Social Media Marketing, czyli marketing w mediach społecznościowych jest działaniem, które opiera się na pośredniej promocji strony internetowej, danego produktu bądź wybranej marki czy usługi w internecie. Idea marketingu społecznościowego polega na budowaniu i oddziaływaniu na społeczność, która skupiona jest wokół danej firmy lub marki oraz zdobywaniu i generowaniu ruchu internetowego za pomocą serwisów społecznościowych.

Social media marketing osiąga dużą skuteczność dzięki bezpośredniemu dostępowi do pożądanej grupy docelowej, a także dodatkowo obniża koszty wszelkich działań marketingowych.

Sposoby działania oraz wykorzystywane narzędzia

Do zareklamowania marki, usługi, firmy wykorzystuje się portale społecznościowe, np. Facebook, nk, Twitter, Youtube, Google +, strony fanowskie (tzw. fanpage) czy blogi, które opierają się głównie na interakcji. To właśnie one od długiego czasu odgrywają coraz większą rolę w marketingu i promocji przedsiębiorstw, gdyż są łatwo dostępne oraz oferują bezpośredniość i jednoczesność komunikacji. W ten sposób można osiągnąć założony cel, czyli nawiązanie komunikacji z potencjalnymi klientami dzięki użyciu serwisów społecznościowych lub blogów przez umieszczanie bądź wymianę artykułów, muzyki, filmików, gier czy obrazów.

Czynnikiem wyróżniającym te niestandardowe działania marketingowe jest to, że social media marketing nie tylko informuje potencjalnego klienta o produkcie (usłudze lub firmie), ale również stara się zbudować z nim więź i stworzyć pewną społeczność, korzystających z niego osób, które także rekomendują dany produkt innym, wymieniają się opiniami na jego temat lub też traktują jako istotny element swojego życia.

Zakresem działań social media marketingu jest budowanie wizerunku marki, nie zaś efekt sprzedażowy. Materiały do kampanii tworzone są z myślą o zachęceniu odbiorcy do dzielenia się wiedzą o danym produkcie czy wybranej firmie, usłudze. Dzięki temu zdobywa się wzrost wiarygodności przekazywanych treści, która wtedy pochodzi z zaufanego źródła.

Marketing w mediach społecznościowych łączy w sobie działania charakterystyczne dla marketingu szeptanego (tzw. buzz marketing) i marketingu wirusowego (tzw. viral marketing). Tym firmom, które zdecydują się na korzystanie z niego może zapewnić wysoką skuteczność i szybkość działania, a także zbudowanie wizerunku marki opartego na zaufaniu oraz niskie koszty w porównaniu ze standardowym marketingiem. Social media marketing wciąż jest stosunkowo nową dziedziną marketingu, lecz z roku na rok staje się popularniejsza i bardziej znacząca.