Wszystkie artykuły » Tworzenie stron internetowych » Prowadzenie strony internetowej » Teksty sprzedażowe – krótkie czy długie?

Teksty sprzedażowe – krótkie czy długie?

pisanie tekstów sprzedażowych

Zarówno długie, jak i krótkie teksty sprzedażowe mają swoich zwolenników. Nie ma reguły na idealne zoptymalizowanie długości tekstu marketingowego, aby spełniał on swoją funkcję sprzedażową. Zanim zacznie się tworzyć treść reklamową należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak: grupa docelowa, cel reklamy, typ produktu oraz jego cena, miejsce pojawienia się reklamy, konkurencja i typ reklamodawcy.

Współczesny świat wymusza zazwyczaj tworzenie krótkich form tekstowych czy wręcz samych haseł w celu pozyskania sympatii konsumentów (głównie internetowych). Wśród reklamodawców panuje przekonanie, że ludzie chcą szybkich informacji, dlatego wolą krótsze teksty w swoich ofertach. Uważają oni, iż ludzie nie czytają długich tekstów reklamowych, bo nie mają na to czasu czy chęci. Dłuższe treści reklamowe mogą powodować gorsze przyswajanie przez odbiorców, co wpływa później negatywnie na sprzedaż produktów danej marki. Czy obecnie szanse na powodzenie mają wyłącznie krótkie hasła reklamowe czy może obszerniejsze teksty równie dobrze spełnią swoją marketingową rolę?

Krótkie teksty sprzedażowe

Krótsze teksty sprzedażowe sprawdzają się przede wszystkim w mediach interaktywnych, których użytkownikami są ludzie żyjący w ciągłym biegu, niemający czasu na czytanie obszernych treści. Niedługi tekst z wyszczególnionymi informacjami na temat danego produktu lub wybranej usługi sprawdzi się w środowisku internetowych transakcji, gdzie częściej mamy do czynienie ze sprzedażą dynamiczną. Podczas jej dokonywania klient nie jest w stanie przeczytać obszernych opisów, dlatego zwięzłość jest tu ogromnym atutem. Takie podejście charakteryzuje osoby młode, które nie zamierzają zagłębiać się w szczegóły kupowanego towaru, ponieważ doskonale wiedzą, na co chcą wydać własne pieniądze. Tego rodzaju nabywcy nie oczekują od sprzedawcy długich ofert sprzedażowych, a wręcz unikają ich, aby nie tracić czasu na czytanie zbędnych dla nich informacji.

Często rozwlekane teksty ofert sprzedaży nie sprawiają, iż dane treści stają się ciekawsze. Tzw. „lanie wody” nie jest wskazane w treściach marketingowych, które są pisane głównie dla konkretów danej oferty sprzedażowej.

Długie teksty sprzedażowe

Dłuższe teksty marketingowe najlepiej sprawdzają się w przypadku starszych klientów, którzy mają potrzebę dokładnego przemyślenia dokonywanego zakupu lub po prostu do osób zainteresowanych tematem. Dla tego rodzaju konsumentów warto pokusić się o obszerniejszą ofertę marketingową i stworzyć bogatsze opisy produktów na swojej stronie internetowej. Pamiętajmy, że tekst oferty kierowany do dużej liczby osób z różnymi wymaganiami powinien uwzględniać wszystkie argumenty, które będą działały na korzyść produktu.

Warto także działać zgodnie z zasadą, iż im droższy jest dany produkt, tym dłuższy powinien być jego opis. Wysoka wartość zakupu powoduje, iż klient gotów jest poświęcić więcej czasu na lekturę danej oferty z celu zapoznania się ze wszystkimi cechami wybranego produktu. Komponując ofertę dla droższego produktu, można zatem pozwolić sobie na dłuższy opis. Aby ułatwić konsumentowi czytanie dość obszernego tekstu, dobrze jest zastosować wypunktowanie bądź wprowadzić śródtytuły w celu wyodrębnienia najważniejszych kwestii.

Dłuższy tekst sprzedażowy ma większą szansę na całkowite przekonanie do produktu lub usługi. Kolejną zaletą tych tekstów jest to, że im dłużej utrzyma się uwagę czytającego, tym bardziej prawdopodobne, iż zrobi on to, o co się go poprosi. Długi tekst nie musi być wcale nudny i rozwlekły- podobnie jak krótki nie musi być interesujący.

O optymalizacji długości tekstu sprzedażowego decydują zazwyczaj trzy czynniki: profil odbiorcy, rodzaj mediów oraz cena produktu. Krótkie teksty zazwyczaj pisze się łatwiej, a dłuższe wymagają większego zaangażowania ze strony tworzącej je osoby. Najważniejszym argumentem przemawiającym za tym czy konsument przeczyta do końca wybrany tekst sprzedażowy jest to czy będzie on interesujący czy też nie. Dlatego też tekst marketingowy powinien być na tyle długi, aby swobodnie osiągnął swój cel.