Wszystkie artykuły » Promowanie stron internetowych » Optymalizacja www » Audyt SEO – kiedy i jak przeprowadzić?

Audyt SEO – kiedy i jak przeprowadzić?

audyt SEO

Audyt SEO jest to działanie, którego celem jest zebranie wskazówek i uwag, mających poprawić funkcjonowanie strony internetowej. Jest to szczególnie przydatne w sytuacji, gdy strona nie ma zbyt wielu odwiedzin, lub gdy pojawiają się na niej błędy.

Audyt przeprowadzany jest przez specjalistę, który szuka w witrynie błędów zarówno po stronie technicznej, wizualnej, jak i marketingowej. Pozwala poznać sposób funkcjonowania witryny, ustalić frazy kluczowe dla wyszukiwania, a także ocenić ją względem innych podmiotów działających na rynku w tej samej branży.

Podczas takiego audytu dokonuje się najczęściej:

  • przeglądu wszystkich elementów na stronie istotnych z punktu widzenia pozycjonowania,
  • oceny optymalizacji i przystosowania każdego z elementów strony,
  • wskazania możliwych sposobów poprawy funkcjonowania strony,
  • wyszukiwania problemów odpowiedzialnych za nieprawidłowe pozycjonowanie witryny.

Czynników mających wpływ na wyszukiwanie strony przez Google jest co najmniej kilkadziesiąt. Aby dostosować stronę do wymogów algorytmów trzeba więc poświęcić sporo czasu i pracy. Obecnie witryna powinna być przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów indeksujących.

W niektórych sytuacjach przeprowadzenie audytu jest szczególnie wskazane. Mowa tu o:

  • momencie tworzenia strony internetowej – specjalista SEO będzie w stanie wskazać, jakie elementy powinna zawierać strona, by w przyszłości była lepiej pozycjonowana, ponadto pozwoli to zapobiec błędom, które mogłyby wpłynąć na negatywne działanie strony,
  • wprowadzaniu kluczowych zmian do witryny – czyli sprawdzenie działania witryny przed i po wprowadzeniu zmian, sytuacje takie występują np. podczas łączenia witryn, zmiany wyglądu, dodaniu nowych funkcjonalności,
  • zmianie firmy odpowiedzialnej za pozycjonowanie – w celu sprawdzenia poprawności dotychczasowych działań oraz skuteczności wybranej strategii.

Od nowoczesnych witryn internetowych wymaga się aby:

  • były dobrze widziane przez wyszukiwarki, czyli zawierały kluczowe dla wyszukiwania frazy,
  • szybko się ładowały, za dużo grafiki, czy podstron znacznie spowolni otwieranie witryny, a to zniechęci użytkownika do dalszego przeglądania,
  • działały na urządzeniach mobilnych, ponieważ obecnie najwięcej wyświetleń odnotowuje się właśnie ze smartfonów i tabletów,
  • opierały się na protokole https, czyli zapewniającym bezpieczeństwo użytkowników,
  • były łatwe w obsłudze i przyjemne w oglądaniu,
  • realizowały założone cele – generowały ruch, zwiększały zainteresowanie marką, poprawiały wyniki sprzedaży, wizerunek firmy itp.

Audyt SEO pozwala więc wychwycić i zebrać w jednym miejscu wszystkie rzeczy, które miały negatywny wpływ na działanie i pozycjonowanie witryny. Pozawala również ocenić aktualny stan strony i zaplanować zmiany, które mogłyby być dla jej funkcjonowania korzystne. Aby działanie te miały sens, należy po przeprowadzeniu audytu wprowadzić w życie wszystkie sugerowane wytyczne. W efekcie witryna powinna:

  • pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania,
  • być lepiej oceniana przez użytkowników,
  • być częściej przeglądana.