Live-chat – jak i po co?

Wśród posiadaczy sklepów internetowych czy serwisów usługowych ostatnio coraz popularniejsze w kontaktach użytkownik-firma stają się najnowsze formy komunikacji z klientami, m.in. live chaty. Czy warto je zaimplementować na własnej stronie?

Live chat to narzędzie do internetowej komunikacji i obsługi klientów wykorzystywane już w wielu sklepach internetowych czy serwisach usługowych. Podczas wizyty użytkownika na stronie wyskakuje okienko chata, za pomocą którego może zadać obsłudze pytanie dotyczące danego produktu czy usługi. To klient wybiera kiedy i czy w ogóle rozpocząć czat.

Zalety live-chatu

Live Chat ma wiele zalet. Jest stosunkowo niedrogą inwestycją (są również rozwiązania darmowe). To najszybsza forma komunikacji z klientem – jest znacznie szybszy niż e-mail i dużo bardziej efektywny niż telefon. Do tego redukuje koszty obsługi telefonicznej – można obsłużyć wielu użytkowników jednocześnie. Klient błyskawicznie dostanie odpowiedź na swoje pytanie, a to może wpłynąć na jego decyzję zakupową i zwiększyć konwersję na stronie. W przypadku braku konsultanta chat służy za świetny formularz kontaktowy.

Poza tym implementacja chata pomoże nie tylko zwiększyć sprzedać, ale i zrozumieć potrzeby klientów. Dzięki live chatowi mamy możliwość analizy ruchu na stronie (aktywni użytkownicy, czas sesji, historia przeglądania podstron przez użytkownika, URL wejścia i wyjścia, lokalizacja, informacja o liczbie wcześniejszych wizyt klienta na stronie, historia rozmów z danym klientem). Dzięki temu możemy dowiedzieć się, czego i jak długo szukają na stronie i zaproponować im produkty, które ich zainteresują.

Live chaty mają spore możliwości personalizacji wyglądu i funkcji okienka chata, m.in. możliwość dopasowania okienka rozmowy do layoutu witryny, a także jego położenia. Odpowiednia personalizacja tych elementów zwiększy widoczność chata na stronie.

Jak rozpocząć pracę z chatem?

Na rynku dostępnych jest mnóstwo live chatów, a wiele z nich jest darmowych. Co prawda mają one pewne ograniczenia, jednak swoją funkcję komunikacji z klientem pełnią bez zarzutu.

Niebywałym plusem live chatów jest ich szybka instalacja. Wystarczy zaimplementować na własną stronę kod wygenerowany przez wybraną aplikację. Odbywa się na takiej samej zasadzie, jak wklejenie kodu Google Analytics. W przypadku platform typu WordPress wystarczy instalacja odpowiedniej wtyczki. Potem, za pomocą panelu online można edytować poszczególne elementy chata. Taka zamiana często może być dokonana samodzielnie, bez korzystania z usług webmastera.

Chat online powinien być w łatwo dostępnym miejscu, tak aby skorzystanie z niego było intuicyjne, ale jednocześnie nie może przeszkadzać użytkownikowi w korzystaniu z witryny. Lepiej zdecydować się na chat, który nie będzie się narzucał, ponieważ może zrazić użytkownika.

Live chat funkcjonuje poprawnie na wszystkich rodzajach platform sklepowych, zarówno darmowych, jak i płatnych. Nie wymaga też instalowania żadnych dodatkowych programów, a jego obsługa ogranicza się wyłącznie do wygodnej obsługi webowej.

Chat online jest dużo szybszy i wygodniejszy niż e-mail czy telefon i redukuje liczbę interakcji tymi kanałami, a do tego może zwiększyć konwersję i jest bardzo prosty w obsłudze. Powoli wydaje się być nowym standardem na stronach wymagających interakcji z użytkownikiem.