Wszystkie artykuły » Słownik webmastera » Co to jest AMP Stories?

Co to jest AMP Stories?

AMP, czyli Accelerated Mobile Pages, to narzędzie pozwalające optymalizować przeglądanie stron internetowych na urządzeniach mobilnych, dzięki dostosowaniu ich do wielkości urządzenia i jego parametrów. Najlepiej sprawdza się na stronach z przewagą tekstu niż grafiki.

Rozwiązanie to zostało rozbudowane o narzędzie AMP Story, co umożliwia sprawniejsze przeglądanie treści na witrynach, gdzie dominują zdjęcia, grafiki i animacje. Google zamierza wprowadzić to w swoich wyszukiwarkach. Gigant zainspirował się sposobem przekazywania relacji, jaki wykorzystuje popularny serwis społecznościowy Snapchat.

Projekt AMP był inicjatywą Google, która miała usprawnić przeglądanie treści na urządzeniach mobilnych, w sposób wygodniejszy, bardziej intuicyjny i przede wszystkim szybszy. Obecnie firma pracuje nad kolejną poprawą tego procesu, mianowicie nad formatem AMP Stories, konsultując się przy tym z największymi koncernami mediowymi, tj. CNN, Vox Media, Mashable, The Washington Post, czy Conde Nast.

Aktualnie (początek 2018) trwa faza testowa rozwiązania, a pierwsze relacje zostały udostępnione przez Google. Autorzy treści będą mogli je prezentować, wybierając w tym celu kilka dostępnych układów. Przeglądanie stron CNN, czy Mashable, które opracowały już swoje Stories AMP, będą przypominały gify lub pokaz slajdów, a na wyświetlaczu kolejno pojawią się nowe treści – tekst, zdjęcia, lub animacje.

Taka forma przekazu ma bardziej przykuwać uwagę niż długie teksty, które zniechęcają większość użytkowników do dalszego przeglądania strony. Grafiki, wideo i zdjęcia pomagają zdobyć i utrzymać uwagę odbiorcy. Wiadomo jednak, że nie wszystkie treści będą się nadawały do zaprezentowania ich w ten sposób. Metoda AMP Stories dedykowana będzie przede wszystkim dla interesujących, angażujących historii, które da się przedstawić w formie wizualnej, małoekranowej prezentacji.

Przeciwnicy idei podnoszą, że jest to kolejny krok to odzierania Internetu z wartościowych treści, w myśl założenia, że obraz może przekazać więcej niż tekst. Obserwując jednak popularność takich kanałów jak Snapchat czy Insta Stories, inicjatywa AMP Stories ma duże szanse powodzenia.