Wszystkie artykuły » Słownik webmastera » Co to jest marketing szeptany?

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany, czyli buzz marketing, jest jedną z najciekawszych i najskuteczniejszych form zaprezentowania zalet danego produktu lub usługi. W przeciwieństwie do tradycyjnych form marketingu takich jak reklama, nie stworzą on ryzyka wywołania negatywnych emocji, tak jak mogą to uczynić np.: natrętne banery lub spam.

Marketing szeptany jest formą marketingu polegającą na ukazywaniu zalet produktu potencjalnym klientom. Nazwa tego rodzaju działania nawiązuje do jego pierwotnej funkcji. Polega ona głównie na informowaniu klienta o zaletach naszego produktu lub usługi poprzez wywołanie pozytywnych reakcji konsumentów. Dzięki temu możliwe staje się wywołanie dyskusji lub rozmów o danej marce lub firmie.

Badania dowodzą, że ponad 90% konsumentów przy wyborze danego produktu kieruje się opiniami i rekomendacjami innych, natomiast jedynie 14% respondentów przy wyborze kieruje się reklamą. Dlatego też marketing szeptany cieszy się ostatnimi czasy dużym powodzeniem i jest często stosowany w Internecie, w szczególności na forach internetowych oraz na portalach społecznościowych.

Marketing szeptany na tle innych form promocji produktu wyróżnia się kilkoma zasadniczymi cechami, których nie posiadają inne metody. Jedna z głównych zalet jest to, że cieszy się on wśród konsumentów wysoką wiarygodnością, co potwierdzają wyniki wielu badań. Ponadto działania oparte na marketingu szeptanym pomagają w sposób stopniowy budować markę firmy oraz rozbudowywać jej ofertę. Dzięki wywołaniu dyskusji i konwersacji, może być ona zbudowana w oparciu o oczekiwania przyszłych klientów. W znaczny sposób minimalizuje to ryzyko strat związanych z błędnym oszacowaniem potrzeb rynku. Spełnianie oczekiwań klientów buduje także pozytywny wizerunek firmy, jako jednostki dbającej o dobro konsumenta.

Warto zwrócić także uwagę na to, że efekty kampanii marketingu szeptanego są bardzo długofalowe. Nie tylko dzięki bezpośredniemu prowadzeniu działań przez firmę, ale także dzięki zadowolonym użytkownikom produktu bądź usługi, którzy chętnie zarekomendują ofertę także innym osobom, jeśli tylko będzie ona w jasny sposób krążyć w określonych miejscach, takich jak fora internetowe lub portale społecznościowe.

Oprócz tego marketing szeptany ma także wiele innych zalet. Wśród nich jedną z najważniejszych jest możliwość wykorzystania go w celu zareklamowania niemalże dowolnego produktu, wydarzenia, usługi lub technologii. Ponadto jest to jedna z najtańszych form marketingu o zasięgu globalnym, której motorem napędowym są głównie klienci. Powoduje to ogromne oszczędności w porównaniu z tradycyjnymi reklamami o porównywalnym zasięgu. Dobrze zaplanowana kampania może być ponadto przeprowadzona przez niewielki zespół ludzi.

Dobrze przeprowadzona kampania marketingu szeptanego składa się z kilku etapów, których nie należy pomijać:

  1. Przygotowanie bazy medialnej – obejmuje spis portali, stron, forów oraz serwisów opiniotwórczych w jakich można prowadzić akcję marketingową
  2. Przygotowanie działań – polega głównie na szczegółowym zaplanowaniu w jaki sposób skutecznie przygotować kampanię marketingową oraz jakimi metodami osiągnąć zamierzone cele.
  3. Przygotowanie grupy PR – aby kampania odniosła zamierzony skutek, zespół buzz moderatorów powinien dokładnie zapoznać się z wytycznymi oraz planem działania.
  4. Przeprowadzanie działań marketingowych – opiera się na działaniach opisanych w planie oraz na realizowaniu wytyczonych celów przez zespół wybranych moderatorów. Działania powinny być w szczegółowy sposób opisane w raportach, dzięki czemu możliwe jest badanie reakcji konsumentów oraz ewentualna poprawa lub zmiana działań.

Oczywiście w zależności od specyfikacji kampanii, w poszczególnych etapach mogą zachodzić pewne zmiany, jednak ogólny zarys działań zazwyczaj pozostaje ten sam.

Przez lata, marketing szeptany wypracował kilka unikatowych form. Najważniejszymi i najbardziej skutecznymi z nich są:

  1. Evangelist marketing – opiera się na wytworzeniu u klienta silnej identyfikacji z produktem lub usługą oraz zaufania do niej, dzięki czemu z własnej woli przekonuje on także innych konsumentów do skorzystania z oferty.
  2. Marketing wirusowy – polega na stworzeniu przekazu, który jest atrakcyjny dla konsumenta. Przez co zacznie on rozsyłać go do innych potencjalnych klientów. Cel ten można osiągnąć poprzez stworzenie mema internetowego, zabawnego filmu lub obrazu, który zyskując popularność, będzie jednocześnie wywoływał pozytywne skojarzenia z produktem. Dobrze stworzone „wirusy” marketingowe są często nierozpoznawalne, a ich cel nie jest jasny.
  3. Trendsetting – ta forma marketingu szeptanego opiera się na promowaniu swojej oferty przez producenta, sprzedawcę itd. poprzez tworzenie trendów, które konsumenci będą chcieli naśladować.
  4. Community marketing – polega na wspieraniu grup, forów, fanclubów i społeczności oraz promowaniu pośród nich swoich produktów poprzez wywoływanie dyskusji na ich temat. Jest to najczęściej stosowana forma marketingu szeptanego w Internecie. Ze względu jednak na jej specyficzny charakter powinna być ona starannie przygotowana.
  5. Brand blogging – jest to promowanie oferty oparte o blogowanie związane bezpośrednio z nią lub z tematem pokrewnym. Brand blogging jest stosowany zazwyczaj przez firmy oferujące bardzo szeroką lub często zmieniającą się ofertę. Ta forma marketingu szeptanego często bywa łączona z trendsettingiem.
  6. Product seeding – opiera się głównie na udostępnianiu produktu w celu wypróbowania lub rozdawaniu jego próbek, najczęściej wśród osób wpływowych, opiniotwórczych, znanych, mających wpływ na zachowania innych. Produkt używany przez takie osoby zwiększa zazwyczaj swój prestiż.
  7. Cause marketing – to pomoc udzielana grupo społecznym lub inicjatywom i akcjom, aby zdobyć ich zaufanie i zbudować pozytywny wizerunek.
  8. Casual marketing – ta forma polega na pośrednim wsparciu dla głównej akcji marketingowej. Ze względu na specyficzny charakter jest ona najczęściej drugorzędną kampanią i jest stosowana w sposób dyskretny nie identyfikując się bezpośrednio ze wspieraną marką.