Słownik webmastera

Co to jest remarketing?

Remarketing, określany również jako reklama powracająca (śledząca), pozwala na ponowne dotarcie do użytkowników danej witryny, w momencie odwiedzania przez nich innych stron internetowych lub korzystania z wyszukiwarki Google – zwiększa w ten sposób prawdopodobieństwo ich powrotu, na przykład do naszego sklepu internetowego i dokonania zakupu.

Czytaj dalej...

Co to są cookies?

Cookies, czyli popularne ciasteczka, są niewielkimi plikami tekstowymi wysyłanymi przez oglądane przez nas strony internetowe do używanej przeglądarki internetowej, a następnie przesyłane ponownie na dany serwis WWW w momencie odwiedzin. Używane są do utrzymywania tzw. sesji, czyli zapamiętywanych przez jakiś czas szczegółów odnośnie połączenia. Warto podkreślić, iż cookies nie służą identyfikacji użytkownika, a jedynie danych […]

Czytaj dalej...

Co to jest dynamiczny URL?

Dynamiczny adres URL jest to adres powstający w chwili przeglądania przez użytkownika stron WWW, przy czym nie jest on faktycznym adresem odnoszącym się do np. rzeczywistego pliku *.html. Zwykle w dynamicznych adresach URL można spotkać takie znaki jak „ ? „ lub „ = „ czy „ & „. Przykładem adresu fizycznego, czyli rzeczywistego, jest […]

Czytaj dalej...

Co to jest ping?

Ping jest jednym z najpopularniejszych pojęć używanych w internecie. Napisany w 1983 przez Mike’a Muuss jest programem określający czas, z jakim dane pakietowe wysyłane od użytkownika docierają do serwera przeznaczenia. Używany jest w sieciach modelu TCP/IP, stworzonego w latach 70. przez amerykańską agencję zespołów badawczych DARPA. Ping pozwala również sprawdzić, czy nawiązane jest aktywne połączenie […]

Czytaj dalej...

Co to jest Adobe Flash?

Adobe Flash (dawniej Macromedia Flash) jest programem komputerowych służącym do tworzenia animacji złożonych z grafik wektorowych, z użyciem klatek kluczowych (ang. key frame), łączących klatki pośrednie w procesie animacji. Pliki animacji grafik wektorowych o rozszerzeniu .swf, bardzo często są podstawowym elementem wielu stron internetowych. Pliki te są zazwyczaj obsługiwane przez przeglądarki internetowe oraz zainstalowane odpowiednie […]

Czytaj dalej...

Co to jest APACHE (serwer)?

Serwer APACHE jest popularnym serwerem open source, który możemy postawić na każdym systemie operacyjnym, od Unixa po Windows. Open source oznacza, że do dyspozycji użytkownika oddany jest kod źródłowy, który może zmieniać wedle uznania konfigurując odpowiednie pliki tekstowe. Serwer ten, jak wspomniano wyżej, jest najczęściej stosowanym serwerem w Internecie.

Czytaj dalej...

Co to jest adres IP?

Adres IP jest unikatowym numerem, liczbą, nadawaną urządzeniom będącym w sieci komputerowej. Składa się z 32 bitów, a zapisuje się go jako cztery oktety w postaci dziesiętnej, każdy z nich oddzielony kropkami, np. 173.194.69.94. Taki adres złożony jest z dwóch części – sieciowej i hosta. Część sieciową znajdziemy z lewej strony adresu, pozostała część tworzy hosta […]

Czytaj dalej...

Co to jest PROXY?

Czym jest proxy? Serwer pośredniczący, nazywany z języka angielskiego „proxy” (pośrednik) jest wydzielonym z sieci lokalnej (LAN) serwerem odpowiedzialnym za komunikację sieci z internetem. Do jego zadań należy też przechowywanie w pamięci najczęściej odwiedzanych stron WWW oraz ukrywanie adresu IP użytkowników sieci.

Czytaj dalej...

Co to jest MySQL?

MySQL jest systemem zarządzania relacyjnymi bazami danych opartym na licencji wolnego oprogramowania. Obecnie projekt MySQL rozwijany jest przez amerykańską firmę Oracle. Wcześniejszymi twórcami systemu były firmy MYSQL AB oraz Sun Microsystems. W czasie przejęcia projektu przez Oracle powstała alternatywna wersja systemu – Maria DB, oparta na licencji GPL, oparta na tym samym kodzie źródłowym.

Czytaj dalej...

Co to jest SWL (System Wymiany Linków)?

System wymiany linków lub program wymiany linków jest automatycznym systemem, którego zadaniem jest pozycjonowanie stron internetowych. Systemy wymiany linków są platformami zapewniającymi możliwość publikowania linków ze ściśle zdefiniowaną postacią na witrynach wszystkich uczestników systemu. Celem tych działań jest zwiększenie ilości odnośników i podniesienie strony w rankingu wyników wyszukiwania. Większość wyszukiwarek internetowych jest negatywnie nastawiona do […]

Czytaj dalej...