Wszystkie artykuły » Promowanie stron internetowych » O czym pamiętać, tworząc newsletter?

O czym pamiętać, tworząc newsletter?

newsletter

NiroDesign/bigstockphoto.com

Odkąd elektroniczne newslettery zastąpiły papierowe prenumeraty, stały się jednym ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych w sieci. Są one źródłem informacji o firmie, wydarzeniach, nowościach i aktualnościach na stronie. Aby spełniały swoją rolę, czyli zachęcały do skorzystania z usług/produktów, a nie były traktowane jak natarczywy marketing, muszą zostać właściwie przemyślane i przygotowane. Ma to ogromne znaczenie w czasach, w których większość przedsiębiorców funkcjonuje w sieci, a konkurencja jest ogromna i nigdy nie śpi.

Na wysłanie newslettera konieczna jest zgoda użytkownika. Jest to pierwszy sygnał, że interesuje go tematyka zawarta na stronie, kolejnym krokiem jest więc podsycanie tego zainteresowania. Pamiętajmy, że nie ma nic gorszego niż nachalne reklamy, a rozsyłanie maili bez zgody użytkowników z dużym prawdopodobieństwem przyniesie skutek odwrotny aniżeli promocja firmy. Uzyskanie zgody jest niezbędne. Równie ważne jest umożliwienie rezygnacji z tej usługi w dowolnym momencie.

W dobie cyfryzacji i zastępowania bezpośredniego kontaktu wiadomościami wirtualnymi, bardzo ważne w kampaniach marketingowych jest personalizowanie przekazu. Wysyłane wiadomości adresowane do „Pani Katarzyny” będą lepiej odbierane niż nagłówki typu „Szanowna Pani/Panie”. Czytając to użytkownik czuje, że nie jest tylko anonimowym podmiotem w kampanii mailingowej, ale że jego potrzeby są rzeczywiście analizowane, a newsletter jest na nie odpowiedzią. W ten sposób użytkownik zaczyna identyfikować się z firmą i przywiązywać do niej, wiedząc, że może liczyć na specjalne traktowanie, np. gdy dostaje informacje o rabacie przygotowanym na najczęściej kupowane przez niego produkty.

Aby to zaufanie utrzymać, należy zadbać o najwyższe standardy ochrony danych osobowych, które nie mają prawa dostać się w niepowołane ręce. Z tego powodu dostęp do list mailingowych nawet w samej firmie powinien być ograniczony do osób, do których to konieczne.

Newsletter musi być ciekawy wizualnie i pod względem przedstawionych treści. Zaleca się unikanie w nim wyświechtanych zwrotów typu „tylko u nas za darmo”, „promocja” itp., ponieważ może być potraktowany jako spam. Użyty język musi być prosty, zdania poprawne gramatycznie i stylistycznie. Unikamy przy tym zbędnego komplikowania treści trudnymi wyrazami, stosujemy proste, przejrzyste komunikaty. Klient niezachęcony ciekawym nagłówkiem raczej nie będzie zagłębiał się w dłuższy tekst. Ponadto wiadomość taka powinna spełniać techniczne wymagania, które umożliwią odczytanie jej na dowolnym sprzęcie, niekoniecznie najnowszej generacji.

Spersonalizowany, ciekawy i przejrzysty newslettrer jest nieocenionym narzędziem w marketingu internetowym. Pozwala budować więź między użytkownikiem a firmą, a w efekcie stworzyć bazę stałych klientów. Jednak źle przygotowany może przekreślić te szanse już na starcie, dlatego przyj ego tworzeniu warto uwzględnić powyższe zasady.