Wszystkie artykuły » Tworzenie stron internetowych » Prowadzenie strony internetowej » Jak napisać dobry tekst na stronę internetową?

Jak napisać dobry tekst na stronę internetową?

Jak napisać dobry tekst na stronę internetową

Dobre teksty na stronę internetową muszą być tworzone z myślą zarówno o wyszukiwarce, jak i o czytelniku. Dlatego też przygotowując treści na strony WWW, powinno brać się pod uwagę aspekty merytoryczne oraz techniczne, związane m.in. z formatowaniem tekstu. Warto wówczas kierować się kilkoma prostymi zasadami:
 

  • Najważniejszy jest czytelnik, a potem wyszukiwarka

Pamiętajmy, że odbiorcą naszych treści jest człowiek i to do niego kierowany jest dany komunikat. Wyszukiwarka internetowa także jest ważna i warto zoptymalizować nasz tekst pod jej kątem, lecz powinno się dbać przede wszystkim o aspekt merytoryczny treści.

Dobry i wartościowy tekst przeznaczony na stronę internetową powinien być użyteczny, przejrzysty, zwięzły, czytelny, a także napisany prostym językiem (bez zbędnej fachowej terminologii czy żargonu zawodowego), dopasowanym do odbiorcy komunikatu. Nie zapominajmy o zastosowaniu słów kluczowych.

Warto również zachować odpowiednie proporcje między tym, jak poprawnie pisać dla ludzi, a jak dla wyszukiwarek.

 

  • Określenie adresata tekstu

Witryny powstają w konkretnym celu i dla konkretnych odbiorców. Warto zatem obrać sobie jako punkt wyjścia wybrany sposób przekazu i pasujący do danej grupy internautów styl komunikacji. Wtedy można osiągnąć zamierzony efekt oraz przekazać to, co w artykule ma być najistotniejsze.

 

  • Właściwy dobór słów i fraz kluczowych

Należy unikać zbyt ogólnych sformułowań typu „buty”, na które panuje duża konkurencja i które uniemożliwiają zbudowanie własnej grupy klientów czy zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Jeśli dana firma handluje konkretnie butami sportowymi, to lepiej jest zastosować frazę bardziej sprecyzowaną- „buty sportowe”. Warto do tego dodać nazwę miasta, w którym działa to przedsiębiorstwo, np. „buty sportowe Olsztyn”. Czytelnicy stron WWW, szukając konkretnej usługi czy konkretnego towaru, uwzględniają przy tym również swoje miasto.

Pamiętajmy również o tym, aby słowa kluczowe zawsze były związane z tematyką danej strony WWW.

 

  • Umieszczaj na stronie tylko swoje teksty

Kopiowanie cudzych artykułów może spowodować zbanowanie danej strony internetowej przez wyszukiwarkę Google, a także wzbudzić niechęć u czytelników, którzy szybko wyczuwają oszustwo. Artykuł umieszczany na stronie nie może być kopią czy zlepkiem cudzych treści. Tylko oryginalna publikacja czy unikalny opis produktu może zainteresować czytelnika.

 

  • Słowa zamienne i bliskoznaczne, odmiana rzeczowników, czyli „dywersyfikacja słów kluczowych”

Są to bardzo ważne aspekty tworzenia dobrych artykułów na strony www. Upychanie na siłę w tekście jednego słowa kluczowego, spowoduje jego zagęszczenie i nieprofesjonalny wygląd strony. Dobrze jest również odmieniać rzeczowniki przez przypadki oraz stosować liczbę mnogą.

Należy pamiętać o tym, iż przesadna ilość fraz kluczowych może spowodować potraktowanie danej witryny jako spam i zignorowanie jej w wynikach wyszukiwarki.  W poprawnie napisanym tekście wystarczą zaledwie 2-3 słowa kluczowe.

 

  • Aspekt techniczny dobrego tekstu na stronę internetową

Zoptymalizowany treść na stronę WWW powinna zawierać:

  • tytuł (dobrze jest zawrzeć w nim słowa kluczowe),
  • nagłówek H1 (w nim także warto zamieścić słowa kluczowe; na danej witrynie powinien on pojawić się tylko jeden raz),
  • description, czyli opis strony wyświetlający się czytelnikom pod linkiem prowadzącym do strony (powinien być on czytelny, jasny i w sposób logiczny opisywać zawartość strony; dobrze, by posiadał słowa kluczowe),
  • lead, czyli wstęp (pierwszy oraz najważniejszy akapit; powinien on informować internautów o tym, czego będzie dotyczył dany tekst, a także zachęcić do przeczytania całości; warto, aby posiadał słowa kluczowe),
  • treść właściwa artykułu (powinna być podzielona na akapity opatrzone nagłówkami, co ułatwia odbiór tekstu; w treści można umieścić wyróżnione pogrubioną czcionką 2-3 słowa, frazy kluczowe, najlepiej na początku, w środku oraz na końcu tekstu),
  • obrazki, które uzupełnią i wzbogacą treść artykułu (wyszukiwarki ujrzą je dopiero wtedy, kiedy przypisze się im atrybut „alt”; w jego treści warto umieścić słowa kluczowe)

 

  • Dzielenie tekstu i jego długość

Standardowy artykuł uznawany w internecie za ciekawy posiada od 300 do 600 słów. Powinien być on podzielony na akapity (nowe myśli, punkty), składające się zazwyczaj się z 2-3 zdań.

Równie ważne są wytłuszczenia, które przyciągają wzrok czytelnika i zwracają jego uwagę (dobrze, gdy są nimi słowa kluczowe). Tzw. listowanie, czyli wypunktowanie tematyki wraz z pogrubieniem pomagają w skanowaniu tekstu, podsumowaniu informacji, ułatwiają czytanie oraz poszukiwanie interesującej internautę treści.

 

  • Zwięźle, zrozumiale i wiarygodnie, czyli jak pisać, aby artykuł był wartościowy

We wszystkich tekstach, niezależnie czy tych umieszczanych w internecie, czy tych pisanych np. na potrzeby szkoły, należy unikać tzw. „lania wody”. Unikajmy nadmiernie rozbudowanych zdań wielokrotnie złożonych, niezrozumiałego czy wydumanego języka i piszmy krótko, konkretnie i na temat. Warto oprzeć artykuł o kilka źródeł, aby był on jak najbardziej wiarygodny.