Wszystkie artykuły » Promowanie stron internetowych » Jak zrobić dobry landing page?

Jak zrobić dobry landing page?

strona internetowa

Jeśli użytkownik kliknie w reklamę, to wyświetli mu się strona docelowa tzw. landing page. W odróżnieniu od innych stron internetowych, landing page związany jest z jedną wartością. Wielu specjalistów jest zdania, że jest on dużo lepszy niż klasyczna strona internetowa. W większym stopniu skupia uwagę użytkowników, niejako zmuszając ich do zrobienia konkretnej akcji. Poza tym zapewnia większy współczynnik konwersji dla prowadzonych akcji reklamowych.

Na skuteczność kampanii reklamowej wpływa zapoznanie się potencjalnego klienta (użytkownika) z przygotowanym dla niego przekazem. Stąd też kluczowym wyzwaniem dla landing page jest dostępność dla potencjalnego odbiorcy. Wyniki badań eye – trackingowych, które umożliwiają rejestrowanie tego, na co patrzą testujący daną stronę wskazują, że Internauci zaczynają przeglądać zawartość całej strony, by dokonać szybkiej oceny czy zawiera to, na czym im zależy. Jeżeli dana strona nie obejmuje interesujących ich treści, natychmiast przechodzą do kolejnego wyniku z wyszukiwarki. Ponieważ użytkownik poświęca zaledwie chwilkę (kilka sekund) na wstępny „research” strony, musi ona błyskawicznie się ładować i dobrze prezentować na wszystkich urządzeniach mobilnych (np. smartfon, tablet).

Jak stworzyć dobry, a zatem skuteczny, landing page? Przepisów i wskazówek jest wiele. Przede wszystkim należy skupić się na celu. Warto, aby dotyczył on jednej, konkretnej rzeczy np. wypełnienie formularza, czy pobrania określonego pliku. Istotne jest również umieszczenie zwrotu nakłaniającego do wykonania akcji np. „kup teraz”. Bez wątpienia wpływ na użytkownika, a jednocześnie potencjalnego klienta, ma szata graficzna, w jakiej zrobiony jest landing page, a także krótkie i rzeczowe teksty, pisane językiem korzyści. To czego warto z kolei unikać, to głównie: klasyczne menu oraz treści/elementy, które mogłyby rozpraszać bądź odwracać uwagę użytkownika.

Pisząc o dobrym landing pag’u nie można pominąć leksji, inaczej „above the fold”, czyli obszaru nad zgięciem. Jest to cześć strony widoczna w przeglądarce internetowej bez przymusu używania pionowego paska przewijania. To właśnie w leksji powinny być widoczne najważniejsze części landing page’a tj. logotyp, główne hasło, grafika czy przycisk akcji. Warto pamiętać, że w zależności od grupy celu, leksja będzie w wysokości od 900 do 600 pikseli. Wyższa leksja przewidziana jest dla monitorów o dużej rozdzielczości (pracujących stacjonarnie, o przekątnej ekranu 19” i więcej), zaś niższa dla urządzeń takich jak tablety, notebooki. Stąd też pierwszym krokiem na drodze do stworzenia odpowiedniego landing page’a jest analiza statystyk ruchu np. na stronie sklepu, aby odnaleźć dominującą rozdzielczość, a następnie przygotowanie takiego projektu strony, który będzie uwzględniał wszystkie rozdzielczości.

Aby projekt był czytelny, należy ograniczyć do minimum ilość występujących czcionek. Specjaliści od projektowania radzą, by wykorzystywać maksymalnie trzy rodzaje czcionek naraz. Warto również pamiętać o odpowiednim zestawieniu kolorów. Należy unikać ich zbyt kontrastowego i mdłego zestawienia. Prezentując grafiki dotyczące produktu (tzw. packshot), warto mieć na względzie ich wielkość, aby były widoczne i zrozumiałe dla odbiorcy. Zaleca się przy projektowaniu całości kompozycji, aby nagłówek oraz grafika uwzględniały istnienie mocnych punktów obrazu, które powstają na przecięciu linii umieszczonych w 1/3 i 2/3 wysokości/szerokości ekranu. Taka koncepcja pozwala bardziej świadomie umieszczać główne hasło oraz packshot w landing page’a, by nie zaburzyć odbioru przekazu.

Wygląd landing’page’a to jeden z elementów wpływających na postrzeganie i odbiór użytkownika. Kolejnym, równie ważnym jest prezentowana treść. Dobry landing page zawiera atrakcyjne dla potencjalnego klienta propozycje. Odpowiedni przekaz powinien krótko (w jednym zdaniu) uchwycić sedno wartości tak, aby zachęcić i zaintrygować użytkownika do zapoznania się z dalszymi informacjami. Na późniejszy plan wysuwają się tzw. komunikaty wspierające, które w dalszej kolejności są dostrzegane przez klienta. Ich rolą jest utwierdzenie klienta w przekonaniu, że przeglądana oferta jest atrakcyjna i warto poświecić czas na jej dalsze zgłębienie. Do komunikatów wspierających zalicza się najczęściej:

  • kluczowe cechy reklamowanego towaru, prezentowane za pomocą punktorów na liście tzw. USP (unique selling pointy),
  •  przytaczane wypowiedzi klientów, którzy już kupili taki produkt i są usatysfakcjonowani z wyboru, tzw. testimoniale,
  • dodatkowe „emblematy”, które mają budować wiarygodność.

Pozytywny wpływ na odbiorcę ma również kwotowe wyrażanie korzyści (np. obniżka o 50 zł), uwzględnianie darmowych podarunków (np. darmowa dostawa), czy też polecenie wykorzystane na przyciskach akcji (np. kliknij i zobacz). Zastosowanie powyższych zabiegów: gwarantuje zwiększenie ilości kliknięć nawet do ponad 40%. Jednym z najprostszych sposobów weryfikacji czy landing page jest odpowiedni, jest przeprowadzanie testów. Należy pamiętać, że ostatecznym kryterium jest zawsze konwersja, czyli umieszczenie produktu w koszyku.