Wszystkie artykuły » Aktualności » Jaki był 2021, a jaki będzie 2022 w social media marketingu?

Jaki był 2021, a jaki będzie 2022 w social media marketingu?

Dłonie obsługujące telefon, spoczywające na laptopie. Nad telefonem unoszą się ikony

Niezależnie od konsekwencji społecznych oraz gospodarczych, na pewno należy uznać, że mamy za sobą bardzo interesujący rok. 2021 wymusił sporo zmian na niemal każdej branży, w tym także na marketingu. Specjaliści od social media oceniają, co było najistotniejsze dla mediów społecznościowych oraz co wydarzy się w nich w 2022 roku. Opinie i prognozy pochodzą z podsumowania publikowanego przez portal wirtualnemedia.pl

Justyna Duszyńska z Httpool Polska za wydarzenie roku uważa zmianę nazwy spółki Marka Zuckerberga na Meta i związane z tym ogłoszenie planów rozwoju Metaversum. Być może za około dekadę to właśnie tam będzie się toczyła większość naszego życia. Jeśli chodzi o najważniejsze trendy w social media w 2021 roku, to jest to rosnące znaczenie social commerce – platformy społecznościowe wciąż usprawniają narzędzia umożliwiające przenoszenie do nich handlu. Bardzo ciekawym zjawiskiem jest coraz większa popularność life shoppingu, będąca współczesnym wcieleniem tradycyjnych telezakupów. Poza tym nie powinno się pomijać kwestii nacisku na wiarygodność social media. Chodzi tu zarówno o kontrolę influencerów przez UOKiK, jak też monitorowanie wiarygodności informacji przez same platformy.

Trendem na 2022 będzie rozwój virtual reality i augmented reality, w tym jako narzędzi marketingowych. Wyzwaniem będzie coraz większy nacisk na ROI we wszystkich działaniach marketingowych online. Do tego dochodzi odejście od third-party cookies na rzecz first-party cookies, co zapewne podniesie koszt reklamy w internecie.

Z kolei sekretarz redakcji Wirtualnej Polski, Kamil Karnowski, jako główne wydarzenie również wskazuje coś związanego z firmą Zuckerberga, jednak tym razem chodzi o globalną awarię Facebooka z 4 października. Spowodowała ona nie tylko spadek kursu akcji giganta o niemal 5%, ale też znaczący odpływ użytkowników do innych platform social media. Z najistotniejszych trendów Karnowski wymienia micro content video, jako format, który zdominuje rok 2022. Również istotne będą materiały wizualne w technologii AR.

Julia Feliks z Veneo za wydarzenia minionego roku uważa spektakularne sukcesy kampanii opartych na influencerach: lody Ekipy, zestaw Maty oraz współpracę Sanah i Sobel z Mastercard Music. W nadchodzących trendach z jednej strony kluczowa będzie rosnąca rola krótkich formatów video (coraz większe zasięgi TikToka, Reelsy na Instagramie oraz YouTube Shorts), z drugiej tendencja do rozszerzania tego formatu (wydłużanie video w Reelsach oraz TikToku). Wyzwaniem dla marketerów będzie radzenie sobie z coraz dynamiczniejszymi interakcjami w social media oraz “zagospodarowanie” grupy wiekowej 55+, która jest coraz liczniej reprezentowana na platformach dotychczas zdominowanych przez osoby młode.

Dominika Dycha z JU (Digitree Group) również wskazuje na znaczenie awarii Facebooka, która uświadomiła osobom biznesowo związanym z social media, jak ważne jest budowanie swojej obecności w więcej niż jednym kanale. Istotnym trendem w social media jest kładzenie nacisku na autentyczność, co przekłada się m.in. na coraz częstszą współpracę marek z influencerami – w końcu to oni najlepiej znają swoje grupy odbiorców i są ich głosem.

Albert Radomski z SalesTube za największe wyzwanie roku 2022 uważa konieczność zrekompensowania braku wystarczających danych analitycznych w Facebooku (wyłączenie Analyticsa i Attribution), co jest problemem dostrzeganym przede wszystkim przez fachowców od performacne marketingu.

Karolina Kornacka, head of content & social media w Kamikaze Altavia Group, podkreśla znaczenie komunikatorów, a jako wyzwanie wskazuje dotarcie do przedstawicieli generacji Z (post-millenialis).

Mateusz Płatnerz z Performics za jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021 uważa konflikt Facebooka z Apple, dotyczący kwestii ochrony danych. Na decyzjach Apple, związanych ze zmianami polityki prywatności, social media straciły miliardy dolarów.

Natalia Żmuda z Labcon przyszłość widzi w rzeczach związanych z Metaverse (AR, NFT oraz działania gamingowe). Elizabet Araj z Cube Group zwróciła uwagę na wątek autentyczności oraz związany z tym trend body positive. Jeśli chodzi o formaty marketingu, to nad typowymi reklamowymi przewagę zyskują użytkowe, czyli chociażby opinie czy filmy instruktażowe.