Mobilna wersja strony czy może wystarczy responsywność?
- 14
- luty
W ostatnich latach można zaobserwować duży wzrost liczby użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Strony powinny być więc dostosowane do urządzeń przenośnych. Najpopularniejszymi rozwiązaniami są strony mobilne i responsywne.
Która strona będzie lepsza? Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, niezbędna jest szczegółowa analiza sytuacji danego serwisu. Pod względem funkcjonalności i sposobu wykonania pomiędzy stronami jest duża różnica. Jedno jest pewne – koniecznością jest, by była to strona mobilna w znaczeniu strony dostosowanej do urządzeń mobilnych, nie tylko za sprawą mobile-first indexing (pierwszeństwo w wyświetlaniu wyników mobilnych w Google), ale również ze względów praktycznych: jeśli strona wymusza uporczywe przesuwanie ekranu, użytkownik po prostu nie będzie korzystał z naszej witryny.
Strona mobilna
Stronę mobilną tworzy się wyłącznie pod kątem użytkowników urządzeń przenośnych, czyli smartfonów i tabletów. Z technicznego punktu widzenia jest to zupełnie odrębna strona od wersji standardowej (desktopowej), posiada własny adres url w domenie przeznaczonej dla stron mobilnych, np. m.nazwa.pl, w domenie .mobi (nazwa.mobi) lub posiada w swoim adresie, po domenie głównej, oznaczenie „m”, „mobi (www.nazwa.pl/m/….). Zwykle ma inną grafikę, sposób nawigowania i treści. Jest wersją serwisu pozbawioną elementów, które długo się wczytują. Prawidłowo skonfigurowana powinna się ładować automatycznie po rozpoznaniu, że użytkownik korzysta z urządzenia przenośnego.
Zalety strony mobilnej:
- dostosowanie treści i nawigacji do wersji mobilnej
- szybkie wdrożenie
Wady strony mobilnej:
- aktualizacja treści w dwóch osobnych panelach CMS
- dwa oddzielne kody śledzenia Google Analytics
- konieczność poprawnego skonfigurowania przekierowań ze strony desktopowej i odwrotnie
- konieczność optymalizacji i pozycjonowania dwóch stron
Strona responsywna
Strona responsywna na bieżąco dostosowuje się do rozdzielczości i rozmiaru ekranu. Jej wygląd, nawigacja oraz zawartość dopasowują się, by treść była jak najlepiej widoczna. Niezależnie od urządzenia, z którego korzysta użytkownik (desktop lub przenośne) adres url jest zawsze ten sam. Właściwie to ta sama strona, tylko inaczej wyświetlona.
Zalety strony responsywnej:
- jeden panel CMS do aktualizacji
- dopasowanie do różnych urządzeń
- wersja bardziej przyjazna SEO
- jeden adres url niezależnie od urządzenia
- jeden kod śledzenia Google Analytics
Wady strony responsywnej:
- dłuższy czas ładowania strony (w porównaniu do wersji mobilnej strony)
- dłuższy czas realizacji i wyższy koszt stworzenia niż strony mobilnej
Strona mobilna jest dobrym rozwiązaniem dla posiadaczy stron, którzy chcą przyciągnąć użytkowników mobilnych, ale nie planują w najbliższym czasie gruntownej przebudowy swojego serwisu. Stronę responsywną z kolei warto przewidzieć przy wdrażaniu nowej wersji strony. Będzie też przydatna właścicielom rozbudowanych, dynamicznych serwisów, gdzie konieczność korzystania z dwóch odrębnych paneli jest uciążliwa.
Jeżeli chcemy dotrzeć do użytkowników mobilnych, których liczba wciąż wzrasta i obecnie generują ruch zbliżony do użytkowników desktopowych, musimy koniecznie zainwestować w mobilną lub responsywną wersję strony. Więcej argumentów przemawia za tą drugą wersją – trudniejszą do wdrożenia, ale bardziej perspektywiczną.
Kategorie
Najnowsze komentarze
- Mike - Ruch w sieci przenosi się do mobile
- kasztan i bartek - Co to jest HTML?
- Marian - Co to jest HTML?
- Ciekawski - Co to jest HTML?
- beka - Co to jest HTML?