Wszystkie artykuły » Promowanie stron internetowych » Pozycjonowanie » Katalogi stron – czy jeszcze warto?

Katalogi stron – czy jeszcze warto?

SEO long tail

Katalog stron www to zbiór stron internetowych, pogrupowanych pod względem tematyki. Istnieją katalogi darmowe oraz płatne. O przyjęciu jakiejś strony do katalogu decyduje jego moderator, przy czym w przypadku katalogów płatnych opłata uiszczana jest jeszcze zanim otrzymamy decyzję, która nie zawsze musi być pozytywna.

Natomiast katalog SEO to po prostu baza danych, często sama mająca postać strony w sieci. Zapełnia się ją odnośnikami do zindeksowanych stron. Działanie to podnosi wartość strony z punktu widzenia mechanizmów rozmaitych wyszukiwarek. W efekcie są one wyżej pozycjonowane w rankingu wyników.

Czy warto dodawać swoją stronę do katalogów?

Jeszcze parę lat temu odpowiedź byłaby jednoznaczna: tak, warto. Katalogi uważano za najskuteczniejszy sposób na podbicie widoczności strony. Niestety ten stan rzeczy uległ zmianie. A to między innymi dlatego, że większość z masowo kompilowanych katalogów SEO istniała wyłącznie w tym celu. Strony stosujące tak zwaną nieetyczną optymalizację, nastawione na sztuczne pompowanie pozycji w rankingach Page Rank – były wychwytywane przez filtry Google oraz eliminowane z wyników wyszukiwania.

Obecnie istnieje wiele ściśle tematycznych katalogów SEO, w których możemy umieścić odnośnik do naszej strony internetowej.

Przed podjęciem decyzji warto rozważyć, na czym nam najbardziej zależy. Te darmowe nie obciążą nam kieszeni i są łatwo dostępne – także dla biznesów dopiero rozpoczynających dopiero działalność w internecie. Przydadzą się do podlinkowania w sytuacji, gdy mamy słabe zaplecze SEO. Niestety, większość bezpłatnych katalogów roi się od spamu, a linki z nich rzadko mają przełożenie na zauważalne pozycje w rankingach Google.

Katalogi płatne cechują się lepszą indeksacją swoich wyników, z reguły są lepiej podlinkowane oraz szybciej akceptują wpisy, a te, które znajdą się na stronie – są zwykle bardziej dopieszczone.

Dodawanie stron do katalogów może się okazać opłacalne, ale muszą zostać spełnione konkretne warunki. Katalog powinien być zarówno pełen wartościowej treści, jak i popularny wśród użytkowników. Warto celować w taki, który znajduje się na rynku od wielu lat. Przy wyborze katalogu warto posłużyć się narzędziami, które służą do analizy profilu odnośników. Szczególnie powinny nas interesować wskaźniki Trust Rank oraz Trust Flow. Jeśli należycie doprecyzujemy nasze kryteria wyboru, na placu boju pozostaną tylko duże, godne zaufania katalogi, będące częścią ogólnokrajowych serwisów informacyjnych – oraz te powiązane ściśle z interesującą nas branżą. Wybór nie jest prosty, ale warto go przedsięwziąć. Jeśli link do naszej strony umieścimy w odpowiednim miejscu, jego lokalizacja w wynikach wyszukiwania popularnych wyszukiwarek powinna zauważalnie wzrosnąć.