Co to są tagi i ich rola na stronie WWW

SEO

Tagi to obok kategorii najważniejszy sposób porządkowania treści na stronach internetowych. Nazywane też znacznikami, stanowią słowa lub frazy przypisane do określonego fragmentu informacji. Słowa te są najczęściej w jakiś sposób powiązane pod względem treści z „otagowanym” materiałem. Fragmentem takim może być podstrona witryny internetowej, wpis na blogu lub wpis w serwisie społecznościowym. Tagujemy jednak także inne informacje, np. materiały graficzne i filmy. O przydatności tagów świadczy również to, że nie używają ich wyłącznie strony www, ale też systemy informacyjne i wyszukiwawcze, np. systemy stosowane przez biblioteki i archiwa.

Większości internautów tagi kojarzą się z blogami. Tam jest to zazwyczaj lista rozdzielonych przecinkami słów umieszczanych na dole każdego wpisu bloga. Kiedy klikamy na tag, wyświetla nam się lista powiązanych lub podobnych wpisów. Tagi na blogach to jednak jak wspomniano wyżej, tylko jeden z wielu możliwych zastosowań znaczników. Rodzajem tagów są np. także znane z serwisów społecznościowych hashtagi (poprzedzone symbolem #).

Jak prawidłowo tagować podstrony?

Łączący powiązane podstrony tag może być nawet przypadkowym symbolem lub ciągiem znaków. Funkcją tagów jest jednak utrzymanie porządku na stronie internetowej, stworzenie zarówno autorom jak i użytkownikom strony, możliwości szybkiego dostępu do powiązanych treściowo jej elementów. W związku z tym tagi powinny być prawidłowo nazwane. Najlepiej, by było to pojedyncze słowo, wyraźnie określające i jasno nazywające treści, które chcemy połączyć. Istotne jest także to, by nie stosować zbyt wielu nieprzemyślanych i przypadkowych tagów.

Wiele kłopotów w praktycznym użyciu tagów stwarza użycie dużych liter, a także stosowanie znaków interpunkcyjnych takich jak cudzysłowy lub myślniki. W związku z nieporządkiem i duplikacją tagów, które wywołuje użycie dużych liter, zaleca się rezygnację z ich stosowania. Należy w tym przypadku przymknąć oko na poprawność ortograficzną i językową, małymi literami zapisując także nazwy własne. W wielu systemach blogowych (np. w systemie WordPress) zaleca się nawet rezygnację z polskich znaków w nazwach tagów.

Tagi a SEO

Mowa była o roli, którą pełnią tagi dla autorów stron internetowych (zwłaszcza blogów) oraz dla ich użytkowników. Systemy tagów są jednak istotne także z punktu widzenia optymalizacji wewnętrznej stron internetowych dla wyszukiwarek.

Korzystając z systemu tagów i kategorii po naszych stronach internetowych poruszają się roboty internetowe, w tym np. indeksujące roboty Google. Tagi ułatwiają robotom szybkie poruszanie się po stronie. Korzystanie z nich przyspiesza więc indeksację nowych podstron w wyszukiwarkach.

Tagowanie ma jednak także wady. Z punktu widzenia SEO największą z nich jest duplikacja treści. Generowana dynamicznie (np. przez system blogowy) podstrona gromadząca wpisy opatrzone danym tagiem zawiera często wiele treści, które się powtarzają. Jest to bardzo negatywnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarki i może prowadzić do dużych spadków pozycji w Google. Na duplikacji tagów tracą zwłaszcza sklepy internetowe. By jej uniknąć, zaleca się stosowanie tzw. zajawek (krótkich opisów podstron zamiast ich fragmentów), przemyślane budowanie systemu tagów oraz redukcję ich liczby.