Wszystkie artykuły » Promowanie stron internetowych » Pozycjonowanie » SEO czy PPC – jaka strategia SEM lepsza dla małej firmy?

SEO czy PPC – jaka strategia SEM lepsza dla małej firmy?

Mężczyzna w garniturze siedzi przed laptopem, w ręku trzyma smartfon. Na to nałożona jest grafika z okienkiem wyszukiwania

Zdobycie zasięgów reklamowych, a przez to pozyskanie nowych klientów, to kluczowy cel w każdym biznesie. Każdy, kto chce pokazać się w sieci, musi na to zwracać uwagę. Jak to osiągnąć? W zależności od tego, jakimi budżetami dysponuje firma, możliwe jest skorzystanie z określonych kanałów i metod reklamowych. Jednym z podstawowych wyborów na początku reklamowania swojej firmy, jest określenie, jaką część budżetu przeznaczymy na działania SEO, a jaką na reklamy PPC. Choć obie opcje dotyczą wyszukiwarki, są czymś zupełnie innym. Przyjrzyjmy się dokładnie, z czym to się wiąże i jak znaleźć złoty środek.

SEO a PPC – gdzie tkwi różnica?

Metody te różnią się w wielu aspektach, ale można powiedzieć, że podstawową jest koszt. SEO oznacza pozycjonowanie strony, czyli przystosowanie jej do wymagań wyszukiwarek. Skrót oznacza dosłownie search engine optimization, czyli optymalizacja pod silniki wyszukiwarki. Można to osiągnąć z powodzeniem bez wydawania pieniędzy. Z kolei PPC to reklama płatna. Już sama nazwa oznacza koszt. Pay per click, czyli płatność za kliknięcie, to sposób rozliczania reklam w wyszukiwarkach internetowych, jak najpopularniejsza Google.

Można to uprościć także w inny sposób. SEO to działania mające na celu zwiększenie wejść organicznych. Chodzi tu o jak najlepsze dopasowanie strony do wymagań wyszukiwarki oraz zapytań, które wpisują internauci. Po to, by nasza strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Osiąga się to poprzez właściwą budowę strony i wzbogacenie jej treści o słowa kluczowe.

PPC dotyczy z kolei sponsorowanych wyników wyszukiwania. Ale także tu sprawa nie jest taka prosta. Także tu musimy bowiem wyprzedzić konkurencję, która będzie się reklamować na podobne frazy. Oczywiście dużo zależy od tego, jaką zaproponujemy stawkę. Ale wpływ na to ma również jakość reklamy oraz odpowiednie dopasowanie słów kluczowych lub grupy docelowej.

SEO może być darmowe, ale nie musi

To, że dobre rezultaty w organicznym pozycjonowaniu można osiągnąć bez płacenia, nie oznacza, że warto iść tą drogą. Można oczywiście poświęcić masę czasu i nawet samemu dostosowywać stronę krok po kroku. Ale znacznie lepszym i bardziej praktycznym rozwiązaniem będzie zlecenia tego profesjonalistom. Chociażby dlatego, że są oni lepiej zorientowani w tym, jak aktualnie działa algorytm wyszukiwania i co należy zrobić, by szybko i efektywnie poprawić swoją pozycję w wynikach. Także kwestie techniczne, takie jak szybkość wczytywania się strony czy ogólny poziom wygody korzystania z niej.

SEO i PPC – idealna synergia

Działania reklamowe mogą stanowić znakomite uzupełnienie dobrze realizowanej strategii SEO. Wykorzystanie obu kanałów zwiększy nasze możliwości i na stronę będzie wchodziło więcej osób. Dobra budowa strony jest ważna z wielu przyczyn. Nie tylko dlatego, że ma to wpływ na SEO. Jeśli strona będzie przejrzysta, wygodna i pełna cennych, ale dobrze podanych, informacji, ludzie będą z niej korzystać. Niezależnie od tego, czy trafią na nią, klikając w reklamę, czy w wynik organiczny wyszukiwania.

Jak określać wysokość budżetu i cele?

Środki na budowę i rozwój strony powinny być ściśle związane z takimi kwestiami jak branża, grupa docelowa czy rodzaj produktu/usługi. Liczy się cel, jaki strona ma spełniać. Kluczem do sukcesu jest tu oczywiście zwrot z inwestycji. Najlepiej testować rozmaite rozwiązania i sprawdzać, jak przekładają się na nasze wyniki sprzedażowe. Wydawanie środków na ulepszanie strony oraz reklamę to tak naprawdę inwestowanie w narzędzie, które powinno w jak najlepszy sposób wspierać nasz biznes – na przykład poprzez zdobywanie kolejnych klientów i utrzymywanie ich zainteresowania marką.