Wszystkie artykuły » Tworzenie stron internetowych » Aspekty techniczne » Wykorzystywanie Google Analytics przy tworzeniu strony internetowej

Wykorzystywanie Google Analytics przy tworzeniu strony internetowej

Istnieje wiele parametrów, które pozwalają zbadać widoczność strony internetowej, wyciągać wnioski i ulepszać ją. Wszystkie je zbiera i w czytelny sposób przedstawia narzędzie od Google, czyli Google Analytics. Jak je wykorzystać przy tworzeniu i prowadzeniu strony internetowej?

Google Analytics to podstawowe narzędzie pracy dla specjalistów SEO, copywriterów, programistów oraz właścicieli firm, którzy mają swoją stronę lub sklep internetowy. Warto je zaimplementować już na etapie tworzenia strony, aby później sprawdzić, jak chętnie jest odwiedzana i czy użytkownicy realizują cele biznesowe przedsiębiorstwa (np. dokonują zakupów). Na podstawie zgromadzonych danych można też stworzyć strategię, która sprawi, że strona będzie lepiej widoczna w wyszukiwarce, a poziom konwersji się zwiększy.

Google Analytics – czym jest?

Google Analytics to bezpłatne narzędzie (dla stron, które są odwiedzane nie więcej niż 5 mln razy miesięcznie) do śledzenia statystyk serwisów internetowych. System jest dostępny dla każdej osoby, która posiada konto Google.

Aby ją zaimplementować na własnej witrynie, trzeba wkleić fragment kodu JavaScript albo użyć Google Tag Managera.

Do czego można wykorzystać Google Analytics?

Google Analytics zbiera naprawdę wiele rodzajów danych, których umiejętna analiza pozwala wdrożyć takie działania, które sprawią, że użytkownicy będą odwiedzali nasz serwis częściej i wykonywali pożądane przez nas akcje (np. zakupy produktów). Co głównie pokazuje GA?

To narzędzie dostarcza szereg informacji o użytkownikach strony – jakiej są płci, w jakim są wieku, jakie mają zainteresowania, z jakiego miejsca korzystają z internetu, czy używają do tego komputerów czy smartfonów.

Dodatkowo GA bada także zachowanie użytkowników, a konkretnie: skąd trafiają na naszą stronę (czy z innej witryny, a może po konkretnej frazie z Google), ile czasu na niej spędzają, jak szybko wychodzą, ile i jakie strony przeglądają w ramach jednej sesji.

Można także sprawdzić, które podstrony są najchętniej wyszukiwane i na tej podstawie rozwijać konkretne części serwisu.

Jeśli na stronie są publikowane artykuły, to Google Analytics pozwala także sprawdzić, po jakich hasłach użytkownicy na nią trafiają. Na tej podstawie można zaplanować kolejne treści, bo już wiemy, jaka tematyka interesuje odbiorców.

To narzędzie sprawdza także czas ładowania strony, który jest jednym z najważniejszych parametrów wpływających na to, czy witryna jest chętnie odwiedzana. Jeżeli tempo ładowania jest zbyt wolne, to można wprowadzić działania, które pomogą je przyspieszyć i wpłyną na pozycje w wyszukiwarce.

W przypadku stosowania strategii link buildingu, Google Analytics pozwala sprawić, które zewnętrzne odnośniki są najskuteczniejsze. Dzięki temu możemy zweryfikować, za jakie publikacje opłaca się płacić, a z których lepiej zrezygnować, bo nie przynoszą oczekiwanego efektu.

GA pozwala także definiować swoje cele związane z witryną – np. określony poziom konwersji albo efektywność słów kluczowych. Warto połączyć to narzędzie z Google Search Console, który dostarcza informacji o danych frazach kluczowych oraz z Google Ads, który mierzy skuteczność płatnych reklam w wyszukiwarce.