Wszystkie artykuły » Słownik webmastera » Co to jest PageRank?

Co to jest PageRank?

PageRank to matematyczny algorytm wykorzystywany przez wyszukiwarkę w celu ustalenia kolejności stron w przedstawionych użytkownikowi wynikach wyszukiwania. Z algorytmem tym wiążą się trzy wskaźniki:

  1. TPR – Toolbar PageRank – wskaźnik ten nie ma praktycznie żadnego wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce. Pozwala on jednak sprawdzić jak ważna, według wyszukiwarki, jest dana strona, to znaczy jaką moc posiadają jej linki wychodzące. Wartość TPR mieści się w przedziale liczbowym od 0 do 10 i wyświetlana jest przy każdej stronie www (przy włączonej wtyczce Google Toolbar).
  2. RPR – Real PageRank – rzeczywisty wskaźnik PageRank, jego wartość nie jest publikowana, dostępny dla wyszukiwarki, ale nie dla jej użytkowników
  3. GDPR – Google Directory PageRank – wartość tego wskaźnika jest publicznie dostępna w katalogu Google w postaci zielonego paska obok pozycji w wynikach przeszukiwania katalogu Google

Jak działa PageRank?

Zadaniem wskaźnika PageRank jest ocena wartości stron internetowych. Teoretycznie, im bardziej unikalny, wartościowy kontent, tym wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania. W jaki sposób roboty wyszukiwarki są w stanie analizować jakość publikowanych na stronach treści? Wykorzystują w tym celu odnośniki. Jeśli tekst umieszczony na stronie www jest wartościowy, ma dużą liczbę wyświetleń, liczba odnośników, czyli treści powołujących się na tekst źródłowy powinna być wysoka. Przy ustalaniu wskaźnika PageRank liczy się jednak nie tylko ilość odnośników, ale też ich jakość. I tak, ważniejsze są te, które pochodzą ze stron o wysokim stopniu zaufania, czyli posiadających wysoki PageRank.

Jak wypracować wysoki PageRank?

  1. Daj sobie czas – strony, które istnieją przez dłuższy czas, co najmniej 6 miesięcy, mają automatycznie wyższy PageRank niż internetowi debiutanci.
  2. Stosuj słowa kluczowe – użyj przynajmniej jednego z nich w nazwie domeny.
  3. Używaj słów kluczowych umiejętnie – nie przesadzaj z ich ilością, by treść nie stała się bełkotliwa.
  4. Zapoznaj się ze standardami Google – wówczas łatwiej dopasujesz się do obowiązujących algorytmów wyszukiwarki.
  5. Dbaj o jakość wprowadzanych treści – powinny być wartościowe, merytoryczne i unikalne. Niedozwolone jest kopiowanie tekstów ze stron zewnętrznych.
  6. Stosuj przyjazne adresy URL – pozwalają one bowiem zawrzeć większą ilość słów kluczowych w adresie i są łatwe do zapamiętania dla użytkownika.
  7. Nadawaj indywidualne tytuły stronie głównej oraz wszystkim podstronom.
  8. Unikaj literówek, stosuj poprawnie nagłówki.
  9. Zadbaj o użyteczność strony – niech będzie przyjazna dla użytkownika, przejrzysta, estetyczna, łatwa w nawigacji, etc.
  10. Nie stosuj praktyk z zakresu tak zwanego „black Hat SEO”, to znaczy:
    – nie ukrywaj na stronie (na przykład w tle) słów kluczowych i linków
    – nie korzystaj z systemu wymiany linków
    – nie kupuj linków
    – nie przeładowuj treści słowami kluczowymi
    – nie stosuj słów kluczowych niezgodnych z tematyką strony
    – nie przekierowuj użytkownika na inne strony bez jego akceptacji
  11. Pamiętaj, że pójście na skróty i próba wpłynięcia na PageRank za pomocą niedozwolonych praktyk SEO zupełnie się nie opłaca. Gdy wyszukiwarka uzna twoje działania za nieetyczne, twoja strona może zaliczyć ogromny spadek pozycji w wynikach wyszukiwania, a nawet zostać wykluczona z indeksu.

Koniec PageRank?

Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli Google’a sugerują stopniowe odchodzenie od wskaźników PageRank przy ustalaniu pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Najprawdopodobniej informatycy pracują nad nowym, bardziej skutecznym algorytmem, który znacząco poprawi jakość wyszukiwania. Szczegóły wciąż nie są jednak znane.