Wszystkie artykuły » Słownik webmastera » Co to jest słowo kluczowe (keyword)?

Co to jest słowo kluczowe (keyword)?

Słowo kluczowe (ang. „keyword”) jest to słowo, które jest wpisywane przez internautę w wyszukiwarkę internetową, aby znaleźć interesującą go treść. Jest to też klucz to umiejętnego pozycjonowania stron internetowych. Aby internauta trafił od razu na odpowiednią stronę ważne jest, aby zawierała ona taką ilość słów kluczowych, które pozwolą na jej szybkie wyszukanie w wyszukiwarce. Nie istnieje żadna konkretna liczba wskazująca ile słów kluczowych powinno się znaleźć np. na stronie internetowej. Najczęściej jest to od 3 do 10 słów kluczowych, czyli powtarzających się, na jedną podstronę. Na tym też polega optymalizacja SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli sposób promowania serwisów internetowych.

Serwis internetowy, aby być jak najczęściej wyszukiwanym w wyszukiwarce, powinien mieć element meta keywords. Wpisane w nie słowa kluczowe powinny zawierać się w treści strony WWW. Istotnym jest gęstość i waga słów kluczowych, co decyduje o pozycji zajmowanej w wynikach wyszukiwania. Im więcej słów kluczowych, tym mniejsze ich znaczenie. Gęstość nie oznacza tu rozmieszczeniu jak największej liczby słów kluczowych w treści strony, a odpowiednie ich rozmieszczenie w poszczególnych częściach serwisu. Dobrym sposobem jest więc umieścić słowo kluczowe na początku strony czy też na początku każdego zdania. Należy sobie uświadomić, że zarówno robot wyszukiwarki, jak i internauta, widzi stronę od góry do dołu, gdzie na górze są najważniejsze informacje. Dlatego też odpowiednie słowa kluczowe warto umieszczać od góry strony WWW, zaczynając od tytułu strony, poprzez metatagi, treść strony, nagłówki, w anchorach (elementy budowy linku, który zawiera informację na temat zawartości linkowanej strony), opisach obrazków, tytułach linków czy, jeśli jest taka możliwość, w domenie WWW.

Stosowane słowa kluczowe nie powinny być ogólnikowe. Powinny na tyle jasne i precyzyjne, aby po ich wpisaniu w wynikach wyszukiwania wyświetlała się konkretna strona odpowiednia do wyszukiwanego słowa bądź frazy.

Bezpłatne serwisy statystyczne takie jak www.stat4u.pl czy www.stat.pl pozwalają sprawdzić jakie słowa i frazy zostały użyte przez internautów, aby trafić na naszą stronę. Na podstawie tego można tak zmodyfikować słowa kluczowe, aby nasza strona pojawiła się na górze wyników wyszukiwania.

Wszystkie strategie dotyczące słów kluczowych są próbą dostosowania się do zasad działania algorytmów wyszukiwarek. Dlatego też reguły wciąż się tu zmieniają, wraz z udoskonalanymi algorytmami.