Jak stworzyć dobrą infografikę

Żyjemy w kulturze obrazkowej i właściwe uporządkowanie informacji staje się coraz bardziej kluczowe. Mówi się, że obraz potrafi wyrazić 1000 słów, a mózg reaguje na niego dużo łatwiej i szybciej. Stąd tak wielkie zainteresowanie infografiką. Dzięki ukazywanym za jej pomocą ilustracjom dużo łatwiej jest przekazać daną ideę czy wiedzę, czyli zaprezentować przekaz marketingowy. Ponadto ta graficzna forma informacji jest najtańszą spośród innych rodzajów content marketingu, a dobrze opisana może pomóc w podniesieniu rankingu danej strony w wyszukiwarce Google i stać się idealnym narzędziem SEO. Pokazuje ona również wiedzę ekspercką i dzięki przedstawionej w sposób zabawny, intrygujący i ciekawy informacji będzie biła rekordy popularności wśród użytkowników internetu jako znakomity przykład marketingu wirusowego.

concept

Tworzenie infografik nie należy do najłatwiejszych zadań, gdyż na stosunkowo małej powierzchni trzeba zawrzeć sporo treści. Ponadto prawidłowo wykonana infografika musi być właściwie uporządkowana, aby była czytelna oraz dobrze obrazowała wybrane zagadnienie. Zanim zacznie się ją projektować, należy przemyśleć to, co i jak chce się pokazać. Infografika jest bowiem formą skondensowanej wiedzy, nie zaś obszernym referatem. Dobrze jest również na początku zarysować sobie szkielet słów i strza­łek, grupu­jąc ze sobą pow­iązane infor­ma­cje i wiz­ual­izu­jąc przepływ informa­cji przy pomocy diagramów.

Jak stworzyć dobrą infografikę, która w atrakcyjny sposób będzie przekazywała całą masę wartościowych informacji?

  • tytuł musi informować odbiorcę o czym jest dana grafika
  • na środku infografiki warto umieścić przykuwający wzrok cytat, który można dodatkowo wyróżnić inną czcionką czy kolorem odróżniającym się od pozostałego tekstu
  • w przypadku podawania jakichkolwiek danych, należy zamieścić ich źródło
  • słowa kluczowe podkreślmy wyróżniającym się kolorem, inną wielkością czcionki lub wyboldujmy je
  • warto dodać ciekawe ikony, formaty, fonty, mini graficzki, okazałą szatę graficzną i inne dodatkowe elementy, które uatrakcyjnią stronę wizualną naszej infografiki
  • idealna infografika powinna być czytelna, fantastycznie zaprojektowana pod względem wizualnym oraz zawierać: wykresy, mapy, diagramy, fakty, liczby, które zilustrują tezy danej kampanii content marketingowej w sposób nieco mniej oczywisty, choć systematyzujący wiedzę

W skład każdej dobrej infografiki wchodzą jej trzy podstawowe elementy:

  1. Strona wizualna: kolory, powiązane ikony i grafiki
  2. Treść: statystyki, zależności, ramy czasowe
  3. Wiedza: kontent (treść), wnioski

 

Swój ogromny sukces i uznanie ze strony odbiorców infografiki zawdzięczają swojej wyjątkowej cesze jaką jest zdolność do prezentowania rozciągłych i nierzadko trudnych informacji w bardzo przystępny, prosty i zapadający w pamięć sposób. Odnoszą się one do wielu dziedzin, zaczynając od kultury i społeczeństwa, a kończąc na technologii oraz nauce.

Ci, którzy nie czują się mocni z takich programów do tworzenia infografik jak Corel czy Illustrator mogą skorzystać z równie efektywnych , choć prostszych narzędzi internetowych jak: Picktochart (darmowy), Vizualize.me, Easel.ly, SIMPLE Widgets (darmowy), Visual.ly, What Abou Me? (darmowy), iCharts (do tworzenia wykresów), Venngage (darmowy) czy Infogr.am.