Wszystkie artykuły » Tworzenie stron internetowych » Prowadzenie strony internetowej » Optymalizacja ścieżki zakupowej w ecommerce

Optymalizacja ścieżki zakupowej w ecommerce

Sprzedaż internetowa rozwija się w Polsce w dynamicznym tempie. Z każdym rokiem zwiększa się liczba klientów sklepów online. Jednak duża część z odwiedzających taką stronę ostatecznie nie dokonana zakupu, albo dokona go w sklepie stacjonarnym. Aby unikać takich sytuacji, a z odwiedzających zrobić lojalnych klientów, należy wytyczyć właściwą ścieżkę zakupową.

Jest to tak zwany efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline), czyli klienci poszukujący informacji o produkcie w sieci, porównują ich cechy i cenę, by następnie zakupu dokonać offline. Sprzedawcom sklepów internetowych, szczególnie tych którzy nie prowadzą jednocześnie sprzedaży stacjonarnej, powinno szczególnie zależeć na tym, aby jak najwięcej odwiedzin ich strony kończyło się dokonaniem zakupu. Ma w tym pomóc ścieżka zakupowa, czyli stworzenie intuicyjnego narzędzia, które poprowadzi użytkownika od poszukiwania produktu do finalizacji transakcji.

Istnieje kilka czynników, które powodują, że potencjalny klient opuści stronę nie dokonując zakupu. Jednym z nich jest zbyt duże ładowanie się witryny. Nowoczesna strona internetowa zbudowana jest przede wszystkim na grafice, co ma znaczenie w przypadku sklepów internetowych, gdzie prezentacja produktów jest niezbędnym elementem. Należy jednak pamiętać, że byt duża ilość elementów, w szczególności filmów czy gifów, może powodować przedłużanie otwarcia się strony. To zniechęca wiele osób do dalszego jej przeglądania.

Zakupy przez internet cenione są za to, że są szybkie i łatwe. Dlatego też użytkownicy poszukują prostych rozwiązań, nie wymagających zbyt dużego zaangażowania i wielu czynności. Warto więc w swoim sklepie wprowadzić możliwość kupowania bez rejestracji. Użytkowników zniechęca również konieczność podawania zbyt dużej ilości danych osobowych. O ewentualnym błędzie przy wypełnianiu formularza zamówienia, klient powinien zostać poinformowany od razu, nie dopiero po dotarciu do ostatniej kolumny. Warto również wprowadzić opcję autouzupełniania danych, która przyspieszy wypełnianie tabelek, jeśli klient odwiedzi sklep po raz kolejny. Formularze powinny być przy tym krótkie i zawierać wyłącznie niezbędne do realizacji zamówienia dane.

Istotnym elementem jest również sposób umieszczania produktów w koszyku. Po kliknięciu tej opcji klient powinien otrzymać komunikat, że produkt został dodany i mieć możliwość albo kontynuowania zakupów i powrotu do tego samego miejsca na stronie, albo przejścia do składania zamówienia i płatności.

Aby współpraca z klientem nie skończyła się na jednej transakcji, warto po czasie wysłać mu maila z prośbą o wystawienie opinii, z ofertą produktów uzupełniających, albo z informacjami o korzyściach, które wiążą się z ponownymi zakupami, czy dokonaniem rejestracji, np. otrzymanie rabatu.