Co to jest SEM?

SEM, czyli Search Engine Marketing jest specyficzną formą marketingu, operującą w ramach wyszukiwarek internetowych. Search Engine Marketing odbywa się na ogół poprzez działania promocyjne, takie jak zamieszczanie linków sponsorowanych, a w szczególności reklam kontekstowych, dopasowanych treścią do przeglądanych przez użytkownika strona, a także poprzez pozycjonowanie oraz optymalizację stron WWW. Działania te mają na celu uzyskanie dogodnej pozycji w wynikach wyszukiwania, w wyszukiwarkach po wysłaniu zapytania dotyczącego określonych słów lub fraz.

Search Engine Marketing można opisać także jako zespół działań składający się z SEO, czyli Search Engine Optimization, nazywanego także pozycjonowanie oraz PPC, czyli Pay Per Click co oznacza płatne kliknięcia w linki. Aby w skuteczny sposób prowadzić SEM, ważne jest aby zarówno działania SEO jak i PPC był zgrane i prowadzone w odpowiedni sposób.

Search Engine Optimization jest procesem o długotrwałym działaniu, dlatego też efekty stosowania pozycjonowania, najczęściej zauważalne są dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach od czasu podjęcia działań. W związku z monopolem Google oraz brakiem jasno określonych standardów, ciężko jest określić wyraźną granicę pomiędzy dozwolonymi oraz skutecznymi praktykami pozycjonowania. Najczęściej jednak skupiać się należy na unikaniu wykonywania serwisów w technologii Flash, ponieważ nie jest ona obecnie zbyt przyjazna przeglądarkom, co powoduje, że są one spychane na niższe pozycje. Ważne jest także dobranie odpowiedniego systemu CMS, czyli Content Management System, systemu zarządzania treścią i aktualizacjami. Jego wybór może być jednym z najbardziej efektywnych sposobów wypozycjonowania strony.

Pay Per Click jest natomiast narzędziem, którego używanie odnosi doraźnie skutki. Doskonale sprawdza się ono w akcjach promocyjnych, kampaniach sezonowych lub tematycznych. Jest to narzędzie bardzo elastyczne, mogące w łatwy sposób dopasować się do oczekiwać użytkownika, poprzez odpowiednie modelowanie haseł i fraz oraz poprzez możliwość ustalania maksymalnych cen za kliknięcia. Największą zaletą PPC jest brak konieczności wprowadzania opłat za samo wyświetlenie reklamy. Klient ponosi koszty jedynie za kliknięcie w nią, co pozwala także badać jej skuteczność.