Wszystkie artykuły » Tworzenie stron internetowych » Aspekty techniczne » Jak przyspieszyć działanie WordPressa?

Jak przyspieszyć działanie WordPressa?

WordPress logo

Twoja strona w WordPressie działa coraz prężniej, wrzucasz dużo treści, regularnie przybywa ci odwiedzających, a tu nagle – zgrzyt. Strona koszmarnie zwalnia, po dobrych wynikach ani śladu. Jak temu zaradzić? Dlaczego szybkość strony jest tak ważna? O tym poniżej.

Użytkownicy internetu nie należą do najbardziej cierpliwych. Jeśli wybrana strona ładuje się dłużej niż 10 sekund – natychmiast ją opuszczają. Pamiętaj, że utrata gości, z punktu widzenia reklamodawców, automatycznie zmniejsza atrakcyjność twojej strony i uszczupla ewentualne zyski.

Przyczyny wolnego działania strony mogą być różne. Najczęściej jednak problem tkwi w nadmiarze źle napisanych wtyczek, braku optymalizacji strony lub złym hostingu.

Poniżej kilka stosunkowo prostych, niewymagających specjalistycznej wiedzy, porad, których zastosowanie może znacznie poprawić statystyki twojej strony.

Jak przyspieszyć działanie strony opartej na WordPressie?

1. Usuń niepotrzebne wtyczki

Duża ilość wtyczek może, ale nie musi wpływać na spowolnienie twojej strony. Tak naprawdę nie liczy się bowiem ilość, ale stopień, w jakim dana wtyczka obciąża naszą stronę. Możesz to sprawdzić, instalując wtyczkę WordPress P3 Plugin Performance Profiler. Wtyczka ta, za pomocą przejrzystych i czytelnych wykresów, przedstawi ci dokładny profil wydajności strony. Dzięki niej, dowiesz się, które z zainstalowanych przez ciebie dodatków i rozszerzeń odpowiadają za spowolnienie strony. Możesz je usunąć albo zastąpić innymi, „lżejszymi”.

Kiedy już dokonasz wyboru, najbardziej optymalnych dla twojej strony, wtyczek, pamiętaj o ich regularnym aktualizowaniu. Dzięki temu unikniesz kolejnych problemów związanych z obniżoną wydajnością strony.

2. Zrób porządek w bazie danych

Usuń ze swojej strony wszystkie śmieci: historię zmian wprowadzanych do wpisów, komentarze zakwalifikowane jako spam, etc. W redukcji ilości przychodzącego spamu pomoże ci wtyczka Akismet. Niepotrzebne wersje twoich wpisów usunie natomiast wtyczka Better Delete Revision.

Robiąc generalne porządki na swojej stronie, warto przy okazji sprawdzić, czy nie zawiera ona jakichś starych, zbędnych plików WordPressa. Generalnie, powinny one zostać usunięte w trakcie kolejnych aktualizacji, ale wszystko się może zdarzyć, lepiej więc dmuchać na zimne. Wtyczka Old Core Files pomoże ci uniknąć problemów, jakich przysporzyć ci mogą WordPressowe śmieci.

3. Zoptymalizuj obrazki na swoim blogu

Zbyt duża ilość niezoptymalizowanych pod względem wielkości obrazków z całą pewnością znacząco zmniejsza wydajność twojej strony. Żeby tego uniknąć, zainstaluj wtyczkę WordPress Smush.it lub, jeśli nie chcesz dodatkowo obciążać swojej strony, skorzystaj z uploadera na stronie www.smush.it i zoptymalizuj obrazy jeszcze przed wrzuceniem ich na bloga. Zastosowanie bezstratnej konwersji pozwoli użytkownikom twojej strony cieszyć się lekkimi grafikami w zadowalającej jakości.

Optymalizacja graficznych elementów strony nie powinna się jednak ograniczać tylko do plików graficznych załączanych do treści prezentowanych na stronie. Należy zwrócić także uwagę na pliki graficzne motywu, na przykład tło. Bardzo często, nawet płatne wersje motywów, zawierają elementy niezoptymalizowane, które są w stanie pogorszyć wydajność twojej strony nawet o 80%.

Dlatego też, wybierając szablon, zastanów się, które funkcje będą ci rzeczywiście potrzebne, nie przesadzaj z ich ilością. Pamiętaj, że im więcej dodatków i możliwości konfiguracji oferuje ci dany motyw, tym bardziej obciążona będzie strona. W perspektywie, może to powodować problemy z wydajnością.

4. Zainstaluj wtyczkę W3 Total Cache

Cache’owanie strony to rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim dla osób, których stronę odwiedza dziennie bardzo dużo osób. Jeśli ruch na twojej stronie jest niewielki, nie odczujesz widocznej poprawy wydajności.

W3 Total Cache skraca czas odpowiedzi serwera oraz ładowania strony, zmniejsza obciążenie serwera i objętość strony. Redukuje też ilość żądań wysyłanych do serwera.

Oprócz kompleksowych funkcji cache’owania stron, W3 Total Cache posiada także inne przydatne, poprawiające wydajność, zastosowania, takie jak obsługa kompresji gzip, minifikacja, złączanie plików JS i CSS oraz wykorzystywanie systemu CDN, o którym więcej informacji znajdziesz w kolejnym punkcie.

5. Użyj CDN (Content Delivery Network)

Na początek wyjaśnijmy czym dokładnie jest Content Delivery Network. CDN to, najprościej mówiąc, rozległa sieć komputerów, posiadająca serwery rozmieszczone w centrach danych na całym świecie, której zadaniem jest przesyłanie użytkownikom kopii wybieranych witryn, w celu redukcji obciążeń serwera źródłowego.

Co to oznacza w praktyce? CDN sprawi, że goście, odwiedzający twoją stronę pobiorą wszystkie statyczne pliki twojej strony (css, zdjęcia, javascript, etc.) z najbliższych im serwerów. Dzięki temu rozwiązaniu elementy te załadują się w bardzo krótkim czasie. Zastosowanie systemu CDN w WordPressie umożliwi ci wtyczka CDN Speed Cache.

6. Zmień firmę hostingową

Poziom usług, świadczonych przez wybraną przez ciebie firmę hostingową, ma ogromny wpływ na szybkość działania twojej strony. Jeśli więc wszystkie, opisane wyżej, metody zawiodły, zdecyduj się na zmianę hostingu. Zanim dokonasz wyboru, sprawdź czy na serwerze wybranej firmy zainstalowane zostały aktualne wersje Apache, PHP, MySQL, etc. Wybieraj hostingi, w których bazy danych znajdują się na dyskach SSD. Jeśli twoja strona działa na terenie Polski, zdecyduj się na hosting z serwerami w Polsce.