Podstawy SEO

SEO

Search engine optimization – SEO, czyli pozycjonowanie lub inaczej optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Celem jest uzyskanie przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych. Wyszukiwanie odbywa się po wybranych frazach i słowach kluczowych, dlatego umieszczenie ich w danym tekście wpływa na efektywność wyszukiwania. Proces pozycjonowania odbywa się na znanych elementach działania algorytmu wyszukiwarek.

W zakres działań optymalizacyjnych wchodzą między innymi te związane z modyfikacją treści na witrynie, tj.:

  • dopasowanie treści z tagiem tytułowym,
  • umieszczanie, dodawanie słów kluczy w tekstach już istniejących, bądź tworzenie nowych tekstów,
  • dobranie odpowiednich nagłówków,
  • właściwe zaaranżowanie treści innych elementów wchodzących w skład linkowania serwisu wewnętrznego,
  • ustawienie innych obiektów, w tym obiektów graficznych, lub tekstu alternatywnego.

Najczęściej używaną w Polsce wyszukiwarką, bo przez ponad 95 % użytkowników Internetu, jest Google. Z tego powodu, aby uzyskać jak najlepszy wynik pozycjonowania, należy stosować się do instrukcji, rad i wymogów określonych przez Google. Wśród wskazówek dla copywriterów dotyczących treści i wyglądu wymienione są:

  • Przejrzystość i hierarchia witryny zawierającej linki tekstowe. Do każdej ze stron, powinien prowadzić minimum jeden statyczny link tekstowy.
  • Poszczególne strony powinny zawierać niewielką ilość linków.
  • Udostępnianie mapy witryny dla użytkowników, zawierającej linki do najważniejszych stron. W sytuacji kiedy mapa zawiera wiele linków, zaleca się podzielenie jej na kilka stron.
  • Strony powinny być przejrzyste, dokładne oraz zawierać przydatne treści.
  • W treści witryny powinny znajdować się słowa, których potencjalni użytkownicy użyliby do znalezienia tej konkretnej strony.
  • Istotne elementy, jak treści czy linki, należy zapisać zwykłym tekstem, nie za pomocą obiektów graficznych. Tekst w nich zawarty nie jest rozpoznawany przez robota Google. Jeśli użycie tekstu w postaci grafiki jest niezbędne, należy dodać kilka słów kluczowych w atrybucie ALT.
  • Należy sprawdzić poprawność działania wszystkich linków, a w razie potrzeby poprawić kod HTML.
  • Używając stron dynamicznych, czyli takich ze znakiem ,,?” w adresie URL, należy pamiętać, że nie są one indeksowane przez niektóre roboty wyszukiwarek tak dobrze jak strony statyczne, a parametry powinny być zwięzłe i w ograniczonej ilości.

Ponadto wśród istotnych zasad seo copywritingu wymienić należy:

  • Odpowiednią strukturę strony, czyli nagłówki, które powinny być stosowane w kolejności od najważniejszego w dół: h1, h2, h3… Najwyższy nagłówek h1 informuje o treści pozostałej części strony i należy go zastosować wyłącznie raz. Powinien także zawierać słowa kluczowe. Kolejne nagłówki mają na celu podzielenie strony na części. Nagłówku h2 można użyć dwa razy, nagłówku h3 3 razy itp., jednak nie należy z tym przesadzić.
  • Tag description, czyli tag, który wyświetla opis strony jako wynik wyszukiwania. Tworzony jest z myślą o użytkownikach, nie wpływa na pozycjonowanie strony.
  • Optymalizacja linków wewnętrznych, czyli stosowanie atrybuty title do linków. Jest to tekst wyświetlany po najechaniu kursorem na konkretny link i informuje o treści, która znajduje się pod linkiem. W treści linka powinny być zawarte słowa kluczowe, tak aby zdradzały jego treść. Muszą prowadzić do działających stron.
  • Pogrubienie tekstu, użycie takiego wyróżnienia jest informacją dla użytkowników i bootów, że dane słowa są ważniejsze i bardziej znaczące.

Istnieje katalog wytycznych, które mogą negatywnie wpłynąć na widoczność serwisu w wyszukiwarce. Wśród takich czynników Google wymienia:

  • stosowanie płatnych linków pozycjonujących, w tym wymiany polegającej na podarowaniu darmowego produktu w zamian za recenzję z linkiem,
  • zbyt duża wymiana linków,
  • linkowanie do stron złej jakości lub nieistniejących,
  • tworzenie do strony docelowej serwisów partnerskich z linkami,
  • korzystanie z narzędzi, które automatyzują proces zdobywania linków,
  • duża ilość artykułów sponsorowanych i gościnnych wpisów z linkami, które zawierają wiele słów kluczowych,
  • stosowanie linków naruszających wytyczne jakościowe, tj. linków w treści, linków w widgetach czy w stopkach oraz w podpisach na forach i blogach.

Aby usprawnić proces wyszukiwania, stosuje się różnego rodzaju algorytmy wyszukiwania, czyli programy analizujące różne wskazówki, w celu uzyskania jak najbardziej precyzyjnego efektu wyszukiwania. Obecne algorytmy Google biorą pod uwagę ponad 200 wskaźników, które wyszukują hasła wpisane przez użytkownika. Zawierają one wyrażenia używane na stronach, aktualność treści, region, w którym znajduje się użytkownik. Aby dostarczać jak najlepsze wyniki, algorytmy są stale unowocześniane i aktualizowane. Wprowadzenie nowego algorytmu odbija się szerokim echem na efektach wyszukiwania, ponieważ po dokonaniu zmian, strony, które do tej pory były na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, mogą spaść na dół listy. Obecny algorytm pozwala na przetwarzanie dłuższych, dokładniejszych fraz i zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę. Wśród czynników mogących wpłynąć na algorytm wyszukiwania znajdują się:

  • domena i jej staż, strony ze stażem co najmniej 6 miesięcy zajmują lepsze pozycje, niż strony świeże,
  • odpowiednio dobrane słowa kluczowe,
  • projekt strony, zarówno pod użytkownika jak i pod wyszukiwarkę, czyli wymienione wyżej elementy jak wygląd, przejrzystość, nawigacja, nagłówki, treść, linki,
  • ilość i jakość linków, stosowanie technologii Google Page Rank, dzięki której ważność strony oceniana jest na podstawie ilość wartościowych linków z innych stron. Innymi słowy im więcej wartościowych linków z innych stron, tym lepsza jest pozycja strony linkowanej.

Uwzględniając powyższe wskazówki, w celu uzyskania jak najefektowniejszego wyniku w wyszukiwarce należy optymalnie dobierać słowa kluczowe, optymalizować witrynę, systematycznie budować wartościowe linki zwrotne.