Techniki pozycjonowania, których lepiej już nie stosować
- 21
- marzec
Każda praca odbywa się w jakimś środowisku i ma kluczowe czynniki, które na nią wpływają. W przypadku SEO tym środowiskiem jest internet, a o sukcesie pracy specjalisty od SEO decyduje wyszukiwarka internetowa. Algorytmy wyszukiwarek są wciąż doskonalone. Pierwotnie były to dosyć toporne rozwiązania, bazujące na czysto ilościowych parametrach – np. algorytm uznawał za lepszą tę stronę, na której więcej razy powtarzało się dane słowo kluczowe. Jednak obecnie wyszukiwarki są już bardzo zaawansowane, a ich “gust” coraz bardziej przypomina preferencje prawdziwego internauty. Z tego względu wiele tradycyjnych technik SEO odeszło już do lamusa. Lepiej ich nie stosować – w najlepszym razie po prostu nie zadziałają, a w najgorszym mogą obniżyć ranking strony lub nawet wykluczyć ją z wyników wyszukiwania.
Zapewne znasz termin “black hat SEO”? Google tym mianem określa praktyki SEO, które są szkodliwe z punktu widzenia użytkownika, a z tego względu są też karane przez Google obniżaniem oceny jakości strony. Co ciekawe – do kategorii black hat SEO z czasem trafiają praktyki, które wcześniej były akceptowalne i przynosiły wymierne efekty. Jednym z takich przypadków jest nadmiar słów kluczowych. Chodzi tu o tzw. keyword stuffing, czyli nadmierne, sztuczne nasycanie treści wybranym słowem kluczowym. Keyword density mocno się obniżyło w ostatnich latach i obecnie najlepiej, jeśli jest po prostu na naturalnym poziomie. Do tego warto pamiętać, że Google rozpoznaje już synonimy i inne formy gramatyczne, więc nie trzeba już tworzyć artykułów-potworków po to, aby mieć w nich frazy w mianowniku. Nadmierne nasycenie słowami kluczowymi jest traktowane przez wyszukiwarki jako spam.
Jedną z technik pozycjonowania stron, które szczególnie źle się zestarzały, jest ukrywanie linków (cloaking). Umieszczenie odnośników niewidocznych dla użytkowników, ale widocznych dla wyszukiwarek jest nieetyczne i może doprowadzić do penalizacji przez wyszukiwarki. Tutaj warto też wspomnieć o jeszcze jednej topornej, archaicznej technice, czyli dorzucaniu słów kluczowych w formie niewidocznej dla użytkownika, co miało na celu zwiększenie nasycenia keywordami bez psucia efektu naturalności strony. To oczywiście też jest już niedozwolone i szybko zaowocuje karą ze strony wyszukiwarki.
W pozycjonowaniu rola linków jest nadal ogromna. Jednak bardzo mocno zmieniły się techniki link buildingu. Chociażby algorytmy wyszukiwarek starają się karać kupowanie linków. Jeśli źródło linkujące jest rozpoznane jako strona, która sprzedaje linki, to odnośniki z takiego miejsca mogą ci co najwyżej zaszkodzić. W ten sposób dochodzimy do szerszej wersji tego problemu – ogólnie linki do nas powinny prowadzić z wysokojakościowych stron. Nie warto iść na ilość, ponieważ duża liczba linków z byle jakich witryn nie pomoże nam w pozycjonowaniu, a wręcz odwrotnie, może zaszkodzić.
W zamierzchłych czasach SEO stosowano też duplikowanie treści. W niektórych sytuacjach opłacało się publikować treści, które były już dostępne gdzie indziej. Obecnie wyszukiwarka nie będzie miała problemu z rozpoznaniem duplicate content, więc jeśli nie opatrzysz tego parametrem cannonical, to twoje działania zostaną oznaczone etykietą “Szkodliwe dla użytkownika”.
Ogólnie ewolucja wyszukiwarek idzie w kierunku dostarczania użytkownikowi jak najbardziej wartościowej treści, czyli takiej, która jest nie tylko zgodna z jego oczekiwaniami i intencjami, ale też dostarczy mu oczekiwanych odpowiedzi lub zaspokoi posiadane potrzeby. Tak to deklarują przedstawiciele branży, jak chociażby Google. I nie są to puste deklaracje, ponieważ tylko taki priorytet działania sprawia, że ludzie będą nadal korzystać z danej wyszukiwarki. Dlatego też algorytmy kładą ogromny nacisk na jakość strony i jej wartość dla użytkowników. Wszystkie działania, które nastawione są na manipulowanie wynikami wyszukiwania, bez baczenia na to, aby dostarczać użytkownikowi jak najlepszych informacji, są karane.
Na koniec mam dla ciebie uniwersalną radę – nie ignoruj aktualizacji algorytmów wyszukiwarek. Są one ogłaszane publicznie i dzięki tym informacjom będziesz wiedział, jak tworzyć i modyfikować stronę tak, aby była zgodna z oczekiwaniami botów wyszukiwarki. Jest to istotne, ponieważ nie będąc na bieżąco, możesz przeoczyć jakąś kluczową zmianę, co zniszczy pozycję twojej strony i zaprzepaści często nawet lata pracy nad jej pozycją w wynikach wyszukiwania.
Kategorie
Najnowsze komentarze
- Mike - Ruch w sieci przenosi się do mobile
- kasztan i bartek - Co to jest HTML?
- Marian - Co to jest HTML?
- Ciekawski - Co to jest HTML?
- beka - Co to jest HTML?