Wszystkie artykuły » Słownik webmastera » Co to jest black hat SEO?

Co to jest black hat SEO?

Black Hat SEO, czyli „SEO w czarnych kapeluszach” to określenie dotyczące:

  • technik i metod optymalizacji oraz pozycjonowania stron WWW w sposób niezgodny z regulaminem wyszukiwarek internetowych. Udowodnione użycie Black Hat SEO, zwanego także spamem wyszukiwarkowym czy spamdexingiem najczęściej skutkuje wyrzuceniem strony z wyników wyszukiwarek albo strącenie jej na daleką pozycję w rezultatach poszukiwania.
  • tej części środowiska SEO oraz pozycjonerów i firm zajmujących się pozycjonowaniem stron WWW, które to we wszelkich swoich działaniach wykorzystują techniki spamerskie, zwane właśnie Black Hat SEO.

Z powodu płynności i niejednoznaczności granicy pomiędzy użyciem niedozwolonego spamem oraz tym, co dozwolone (tzw. szara strefa – „grey area”), ciężko określić czy przypisać komuś stosowanie Black Hat SEO. Tego rodzaju taktyki rozpoznaje się po aktualnej polityce danej wyszukiwarki.

BHSEO stanowią praktyki osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarce metodami, które nie są w 100% bezpieczne i nie można ich określić jako zgodne ze wskazówkami Google dla webmasterów. Używanie ich jest opłacalne, choć może skutkować m.in. utratą zaufania dla danej domeny, wykluczeniem z indeksu bądź obniżeniem jej pozycji w Google.

Te nieodpowiednie ze statutami wyszukiwarek i nieetyczne techniki pozycjonowania oraz optymalizacji stron internetowych określa się również mianem „ciemnej strony SEO”.

Przeciwieństwem „SEO w czarnych kapeluszach” jest White Hat SEO bądź Ethical SEO.

Terminy „Black Hat” (czarny kapelusz, czarny charakter) i „White Hat” (biały kapelusz, pozytywny bohater) SEO wzięto z westernów, w których dobrzy bohaterowie noszą białe kapelusze, natomiast złoczyńcy – czarne. Tak samo określa się dobre i złe praktyki SEO. Tymi drugimi najczęściej zajmują się poszczególne jednostki oraz małe podmioty.

Przykładami praktyk BHSEO są:

  • ukryty tekst lub ukryte słowa kluczowe
  • cloaking (ang. „cloak”- płaszcz), czyli serwowanie robotom wyszukiwarek specjalnych, spreparowanych wersji strony WWW
  • korzystanie z systemu wymiany linków
  • kupowanie linków
  • płatne linkowanie strony
  • infekowanie linkami
  • spamowanie blogów linkami
  • automatyczne generowanie treści
  • nadmierne stosowanie słów kluczowych (tzw. keyword stuffing)
  • używanie słów kluczowych niezgodnych z treścią
  • tworzenie tzw. stron doorway, czyli gateway page
  • „parasite hosting”, czyli tworzenie mini stron internetowych w innych domenach, żeby pozyskiwać tylko i wyłącznie linki w celu tzw. budowy zaplecza