Wszystkie artykuły » Aktualności » Jakie zmiany wprowadził Google Koliber?

Jakie zmiany wprowadził Google Koliber?

Koliber

Aktualizacja algorytmu wyszukiwarki Google, obowiązująca pod wdzięczną nazwą Koliber (Hummingbird), jest dla wielu użytkowników wyszukiwarki praktycznie niezauważalna. Mimo to, zmiany wprowadzone przez Kolibra są szeroko dyskutowane, szczególnie przez specjalistów SEO.

Czym jest Koliber?

Koliber to nowy algorytm Google, który zastąpił niemal w całości dotychczasowy silnik wyszukiwarki. Jego wprowadzenie ogłoszono we wrześniu 2013, choć przypuszcza się, że algorytm mógł zacząć działać nawet kilka miesięcy wcześniej. Dlaczego „Koliber”? Twórcy algorytmu podkreślają, że jest on szybki i precyzyjny, dokładnie taki jak jego biologiczny pierwowzór.

Koliber odpowiedzialny jest za następujące zmiany:

  • poprawę obsługi zapytań semantycznych (Conversational Search) – Hummingbird pozwala zastosować technologię Conversational Search w odniesieniu do zwykłych stron internetowych, a nie tylko Knowledge Graph, jak było dotychczas
  • poprawę funkcji wyszukiwania głosowego
  • wprowadzenie wyszukań zero-click, dzięki którym użytkownik wyszukiwarki otrzyma odpowiedź na swoje zapytanie bezpośrednio na karcie wyników, bez konieczności odwiedzania stron docelowych (Knowledge Graph)
  • szybsze wychwytywanie spamu w wynikach wyszukiwania
  • większy nacisk na media społecznościowe, w szczególności Google+
  • większy nacisk na wyszukania lokalne
  • premiowanie precyzyjnych fraz kluczowych (long tail SEO)
  • poprawę wyszukiwania z urządzeń mobilnych

Jak zmiany wprowadzone przez Google wpłyną na SEO?

Nie brak tych, którzy w kolejnych zmianach w algorytmach wyszukiwania widzą nadchodzącą śmierć optymalizacji. Tymczasem branża SEO nie umiera, ma się całkiem dobrze i zwycięsko przechodzi kolejne etapy rozwoju.

Wprowadzenie Kolibra narobiło wiele zamieszania. Jak zwykle okazało się jednak, że nie mamy do czynienia z żadną rewolucją. Wytyczne dla webmasterów i specjalistów SEO pozostały praktycznie niezmienione. PageRank nie stracił na znaczeniu, pozostając jednym z 200 głównych czynników, branych pod uwagę przez wyszukiwarkę w prezentowaniu wyników. Dzięki wprowadzonym aktualizacjom Google będzie jednak szybciej reagować na spam i oczyszczać prezentowane wyniki wyszukiwania z nic nie wnoszących stron internetowych.

Działania premiowane:

  1. Zamieszczanie na stronach unikalnych, wartościowych treści (Content is the King!).
  2. Dobór adekwatnych do treści słów kluczowych.
  3. Analiza zaangażowania internautów odwiedzających stronę.
  4. Wprowadzanie aktualnych informacji na różnego rodzaju „gorące tematy”.
  5. Umieszczanie w tagach adekwatnych słów kluczowych.
  6. Wprowadzanie meta tagów opisujących zawartość strony.
  7. Staranne strukturyzowanie danych (dzięki temu informacje pochodzące z naszej strony będą mogły zostać wykorzystane przez Google, na przykład do Knowledge Graph).
  8. Praca nad szybkim ładowaniem się strony.
  9. Tworzenie krótkich i znaczących adresów URL (zawierających adekwatne słowa kluczowe).
  10. Tworzenie wersji mobilnych stron.

Wartościowe czynniki zewnętrzne:

  1. Duża liczba wartościowych linków, pochodzących z zaufanych, jakościowych, szanowanych stron internetowych.
  2. Linki prowadzące do stron, zawierające adekwatne słowa kluczowe.
  3. Linkowanie i udostępnienia budujące autorytet strony www.
  4. Długi okres funkcjonowania strony/domeny w sieci.
  5. Udostępnienia treści ze strony przez zaufanych użytkowników sieci społecznościowych.
  6. Lokalizacja odwiedzających.
  7. Regularne odwiedzanie strony przez tę samą osobę.
  8. Promowanie strony przez użytkowników mediów społecznościowych.

Strategie SEO, wychwytywane i piętnowane przez Kolibra:

  1. Zamieszczanie ubogich, bezwartościowych treści.
  2. Przeładowywanie strony reklamami.
  3. Nadużywanie słów kluczowych.
  4. Ukrywanie słów kluczowych w tle strony.
  5. Optymalizacja stron www wyłącznie pod roboty wyszukiwarki, tworzenie treści bezużytecznych dla ludzkich użytkowników.
  6. Zakup linków.
  7. Zdobywanie linków poprzez spamowanie blogów i forów internetowych.