Wszystkie artykuły » Słownik webmastera » Co to jest SEO? (optymalizacja)

Co to jest SEO? (optymalizacja)

SEO (Search engine optimization) jest pozycjonowaniem stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Proces ten pozwala na umieszczeni danej strony WWW na pierwszych miejscach wyników organicznych wyszukiwania i należy do marketingu internetowego. W pozycjonowaniu zastosowany jest algorytm wyszukiwarek, a także poznawanie nowych algorytmów, które brane są pod uwagę podczas ustalania rangi stron i weryfikacji tych istniejących. Dużą rolę w pozycjonowaniu mają serwisy społecznościowe, jak Facebook czy Twitter. W tym procesie rozróżnić należy tzw. off-page (pozycjonowanie) i on-page (optymalizacja stron). Off-page są działaniami poza docelową witryną, a on-page – wszelkie działania na stronie internetowej.

Optymalizację dzielimy na wszelkie działania odnośnie modyfikacji zawartości witryny (biorąc pod uwagę frazy, które stosowane będą podczas prowadzenia kampanii) i na wprowadzeniami zmian w kodzie źródłowym strony, co oczywiście nie wpływa na wygląd zewnętrzny serwisu.

W optymalizacji treści ważnym jest, aby treść znajdująca się w tagu tytułowym była odpowiednio dopasowana. Należy również zwrócić uwagę, aby w serwisie umieszczone były słowa kluczowe, a w przypadku ich braku – stworzenie ich (tzw. SEO copywriting). Oprócz tego, same nagłówki powinny być odpowiednio dobrane, zawartość menu odpowiednio zaaranżowana, a dla elementów graficznych powinien być ustawiony tekst alternatywny.

Zmiany w kodzie źródłowym mają wpływ na indeksowanie oraz klasyfikacje w wyszukiwarkach internetowych. Dzieję się to dzięki dostosowaniu serwisu do standardów W3C, rozdzieleniu warstwy logicznej będącej w strukturze dokumentu od warstwy prezentacji, dostosowaniu czasu na załadowanie strony, zastosowaniu przyjaznych adresów, uporaniu się z problemem powielonej treści oraz głębokiemu linkowaniu.

Pozycjonowanie powstało wraz z pierwszymi wyszukiwarkami, kiedy to twórcy stron zapragnęli, aby to właśnie ich strony pojawiały się jako pierwsze na zapytanie zadane w wyszukiwarce. Z czasem pojawiło się w Internecie zjawisko zwane „Google Bomb”, które było po prostu spamowaniem wyszukiwarek linkami w taki sposób, aby konkretna strona znajdowała się zawsze na górze w wynikach zapytania. Zjawisko to, po zmianie algorytmów pozycjonowania, zostało przez Google ukrócone.